Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de week: Austin Mini Countryman (1960-1969)

Geschreven door Steven Appelmans op 23-11-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: Austin Mini Countryman (1960-1969).

De Countryman van vroeger is niet die van vandaag. Zo was de Countryman eertijds een breakje waardoor hij eerder de voorloper heette van de hedendaagse Clubman. Die laatste heeft trouwens evenzeer een erfenis, een stamboom die start bij ... een driedeurs. De Clubman Estate kwam wat later en verving op dat moment de Countryman. Volg je nog?

Waarop moet je letten

We laten deze keer de gebruikelijke valkuilen van roest en slecht onderhoud dan ook even links liggen. Het komt er in deze immers vooral op aan de ‘echte’ Countryman van de omgebouwde te onderscheiden. Er zijn namelijk wel wat van die Clubmans Estate omgebouwd tot Countryman. Een operatie die niet eens zo veel moeite kostte, gezien beide modellen esthetisch voornamelijk qua snuit van elkaar verschilden. Werd eveneens vaak bijgetuned: de toenmalige Mini Van. Het was op het Europese vasteland een stuk voordeliger een achterbank bij te bouwen in die utilitaire versie dan een originele Countryman de oversteek te laten maken.

Bij een links gestuurd exemplaar horen er dus belletjes af te gaan. Als er iemand je, tot slot, een Mini Traveller probeert te verlappen, stuur die dan niet wandelen. Het zijn beide Mini’s alleen is de Countryman er eentje van Austin, terwijl de Traveller met een Morris-logo op de kont reed.

Wat mag dat kosten?

Als je zeker wil zijn van je stuk, dan moet je sowieso het Kanaal over. Mits je ook een dikke 10.000 pond (ongeveer 11.300 euro) op zak hebt, kan je daar dan zaken doen. Da’s overigens een basissom, aangezien veel afhangt van de staat van je Mini. Zeker als je er eentje wil met houtwerk rond de kont kan de vanafprijs danig oplopen.

Een leuk alternatief?

BMC (British Motor Corporation) en later British Leyland hadden wel wat productie-activiteiten op het continent waardoor je ook bijvoorbeeld in Italië en Portugal terecht kan voor een ‘originele’ Countryman. In de laars zoek je dan best bij Innocenti, een ondertussen ter zielen gegaan merk dat net als het evenzeer tot de geschiedenisboeken veroordeelde Portugese IMA (Industria de Montagem de Automoveis) Mini’s bouwde onder licentie. Let wel, hoewel beide spin-offs quasi identiek zijn, blijven er desondanks details die verraden dat het niet de Queen was die haar finale zegen gaf.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten