Het verhaal is bekend. Lancia zou een stille dood sterven. Met de afstandse Ypsilon had de Italiaanse constructeur nog een model in het gamma, dat bovendien enkel en alleen op de thuismarkt aan de man werd gebracht. Maar bij de vorming van de Stellantis-groep kreeg Lancia alsnog een levenslijn toegegooid. Er komt een nieuwe Delta en een nieuwe Gamma aan, maar het is de nieuwe, desgewenst elektrische Ypsilon die het merk weer moest lanceren.
Dat gaat niet helemaal volgens plan, toch niet als we de eerste twee maanden van 2025 als graadmeter nemen. In die periode kon Lancia 2.208 exemplaren van de nieuwe Ypsilon verkopen in heel Europa (al gaat het in de praktijk maar om enkele landen, waaronder België). Neem je de cijfers van 2024 erbij, dat noteerden we 8.098 verkochte wagens, weliswaar enkel in Italië en louter van de oude Ypsilon. Dat is een daling van bijna 73%...
Te duur voor Italië?
Wellicht valt die daling vooral toe te schrijven aan de prijsverhoging die de introductie van de nieuwe Lancia Ypsilon met zich meebracht. De vorige generatie kon je in Italië op de kop tikken voor minder dan 18.000 euro, terwijl de nieuwe al gauw 24.000 euro kost - de elektrische flirt zelfs met de grens van de 40.000 euro.
En dat is toch een flink prijsverschil voor het doelpubliek van de compacte Lancia. Nu goed, een matige start hoeft daarom geen verloren race te betekenen. Maar leuk is anders.
Bekijk ook onze video van de nieuwe Lancia Ypsilon

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!