Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / De perceptie van autonoom rijden

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-10-2019

Audi heeft een onderzoek laten uitvoeren over de maatschappelijke aanvaarding van de autonome auto. 21.000 chauffeurs uit 9 landen werden bevraagd, waaruit verschillende profielen voortkwamen. De technologie is niet altijd nodig.

Nieuwsgierigheid, maar ook bezorgdheid: dat is de sociale perceptie over de autonome auto kort samengevat volgens een studie die door Audi is gepubliceerd. De Duitse constructeur, met de hulp van studiebureau Ipsos, heeft tussen december 2018 en maart 2019 21.000 personen van 18 tot 69 jaar uit 9 landen en 3 continenten bevraagd via het internet. De respondenten kwamen uit Duitsland, China, Zuid-Korea, Spanje, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Uit deze bevragingen kunnen we verschillende bevindingen en vijf gebruikersprofielen afleiden.

38% angstig

62% van de respondenten zegt nieuwsgierig te zijn naar autonoom rijden, met 49% die optimistisch is over de evolutie van de technologie. Toch toont 41% van de personen zich wantrouwig. En 38% is zelfs angstig voor het idee om auto’s te laten rijden zonder menselijke tussenkomst. 76% van de bevraagden ziet het echter als een gemakkelijkere toegang tot mobiliteit. Er is ook een meerderheid die voor meer comfort (72%) en meer veiligheid (59%) hoopt. De grootste angsten zijn echter een verlies van controle (70%) en onvermijdelijke residuele risico’s (66%).

De 5 profielen

De gegevensanalyses hebben geleid tot 5 profielen met betrekking tot autonoom rijden:

  • De wantrouwige bestuurder (14% van de respondenten): tegen het idee en niet bereid om autonoom rijden te gebruiken tot als de technologie volledig op zijn poten staat.
  • De terughoudende en veiligheidsbewuste bestuurder (24%): twijfelt over de effectiviteit en verwacht veel tests voor het op de weg toe te laten.
  • De copiloot met open geest (30%): is niet tegen autonoom rijden, en ziet er zelfs voordelen in, maar wil de controle blijven behouden en het stuur kunnen overnemen.
  • De statusgerichte trendsetter (16%): toont er interesse voor als manier om zijn avant-gardistische levensstijl te tonen.
  • De technisch onderlegde passagier (16%): heeft volledig vertrouwen in de technologie, en dus in de autonome auto.

Sociale klassen

Deze studie heeft ook een sociale kloof blootgesteld. Jongere mensen met een hoger inkomensniveau en een hogere opleiding zijn het meest geneigd om autonoom rijden toe te laten. In tegenstelling tot de vijftigers met een gemiddeld of laag opleidingsniveau, die zich het meest wantrouwig tonen. De Human Response Index, een manier om menselijke bereidwilligheid te tonen, toont ook een verschil in perceptie tussen nationaliteiten. De Chinezen zijn het meest ‘euforisch’ tegenover de autonome auto, met een HRI van +5,1. Ook de Zuid-Koreanen (+1,2), Spanjaarden en Italianen (+0,7) zijn positief. De Duitsers en Fransen zijn eerder terughoudend (-0,7). De Amerikanen, Britten en Japanners zijn het minst enthousiast (-0,9).

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten