Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Files door de schuld van Waze?

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-11-2017

Waze en alle andere live-verkeersapps lijken geniaal. Alleen maken ze de files overal langer omdat hun gebruikers zich nu ook op de alternatieve wegen gaan vastrijden.

Gaat Waze zichzelf ten gronde richten? Mobiliteitsexpert Willy Miermans noemt de app in elk geval “autodestructief” in de krant Het Nieuwsblad. Omdat het aantal Waze-gebruikers altijd maar toeneemt, rijden steeds meer mensen van de grote verkeersassen af en vormen ze nieuwe files op de achterafwegeltjes die de app aanraadt. Het landschap is er weliswaar charmanter, maar deze baantjes zijn er niet op voorzien om veel verkeer te slikken. Daardoor worden de files op sommige kruispunten langer en gaan ze omwonenden hinderen. Bij ernstige problemen zorgen ze vaak zelfs voor een algemeen verkeersinfarct… En de burgemeesters van de getroffen dorpjes krijgen te maken met een steeds bozere bevolking omwille van het drukke verkeer.

Schuld van Waze?

Het is natuurlijk wat te beperkend om enkel Waze met de vinger te wijzen. De mobiliteitsproblematiek is complex en hangt af van allerlei factoren. Het Belgische wegennet is erg dicht en biedt vaak verschillende mogelijke trajecten. Toch hebben de lokale overheden liever dat we de hoofdwegen gebruiken. Ze beperken de toegang tot de kleinere baantjes steeds meer tot enkel plaatselijk verkeer en plaatsen obstakels om de doorstroming te vertragen, zodat automobilisten bijna worden verplicht om op de hoofdwegen te blijven. Spijtig van de files en het geduld van de automobilisten dat op de proef wordt gesteld. Behalve dan voor die paar koppigaards onder hen, die het spel niet willen meespelen en die liever binnendoor rijden dan in de files te blijven staan. Zij gebruiken daarvoor Waze, maar ook TomTom Live, hun ingebouwde navigatiesysteem of zelfs hun eigen kennis van de plaatselijke wegen die ze op een kaart vinden.

Gegevens verzamelen

De overheid lijkt zich steeds meer bewust van het probleem en begint het verkeer in kaart te brengen. Ze gaat ook meer met de diverse live-verkeersdiensten samenwerken. De stad Gent heeft daarin zelfs een pioniersrol gespeeld. Ze is gaan samenwerken met de radiodiensten, met Waze, Coyote en TomTom Live. Het idee is om zoveel mogelijk op voorhand te informeren, onder meer via lichtkranten boven de snelweg, en om alternatieve wegen voor te stellen in plaats van op het laatste moment de route te moeten herberekenen. Het doel is om te vermijden dat er verzadiging optreedt en dat een massa auto’s en vrachtwagens zich in de dorpjes rond de files gaat vastrijden. Maar er moet ook worden gekeken naar de slecht gecoördineerde en eeuwigdurende wegenwerken, het ondermaatse openbare vervoer tussen de steden en het feit dat het veel te lang duurt om de weg vrij te maken nadat een ongeval is gebeurd om files in te korten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten