Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / GPS: niet altijd zo’n goede copiloot

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-06-2017

Een studie in Groot-Brittannië over gps-gebruik toont aan dat navigatiesystemen hun gebruikers per jaar gemiddeld 29 uur tijd helpen verspillen. Althans bij intensief gebruik. De oplossing? Je aardrijkskunde een beetje kennen verdorie!

Wie gunt een wegenkaart nog een blik waardig voor hij naar een bekende of onbekende bestemming vertrekt? Weinig automobilisten alvast. Nochtans is blind vertrouwen op de gps niet altijd de beste oplossing. Een peiling in het Verenigd Koninkrijk geeft aan dat 27% van 2.000 ondervraagden zich ergeren aan de onduidelijkheid van hun gps. Meer nog, heel wat gebruikers hebben de aanwijzingen van het navigatiesysteem al fout geïnterpreteerd. Reken daar nog een fout in de route bij, een omweg of zelfs de software die niet de optimale weg uitstippelt en de automobilist die niet meer zonder gps de baan op kan, verliest gemiddeld 29 uur per jaar door blind te vertrouwen op zijn navigatiehulp.

Kaartlezen

Uiteraard ontneemt een navigatiesysteem je de stress om een onbekende bestemming te moeten zoeken. Je hoeft ook nergens meer de weg te vragen aan iemand die je niet altijd perfect begrijpt. Toch bewijst een gps pas echt zijn nut als hij prima is afgesteld en op de juiste manier geprogrammeerd. Pas dan zijn de richtingsaanwijzingen optimaal. Bovendien kan een gezonde kennis van de aardrijkskunde nooit kwaad… Of een beetje voorbereiding aan de hand van een wegenkaart of een online kaart.

Overzicht bewaren

De geconnecteerde systemen laten toe om hindernissen in het verkeer te vermijden of te omzeilen. Maar ook dan biedt een kaart een veel beter totaalbeeld dan een display, ook al is die laatste 12 duim groot. Bovendien geeft 52% van de ondervraagden toe dat ze de verkeersborden niet in het oog houden zodra hun gps geprogrammeerd is. En dat kan leiden tot foute routekeuzes of het missen van een omleiding… Een korte blik op de verkeersborden kan dus helpen om navigatiefouten te vermijden.

Of het vroeger zoveel beter ging?

Het is een feit dat je in de 20ste eeuw bijna een doos vol kaarten en plannetjes nodig had. Je moest ook je weg durven vragen. En de huishoudelijke ruzies vermijden omdat de copiloot te traag, te snel, te onduidelijk, te vaag, te verstrooid of dat allemaal tegelijkertijd was. Anderzijds moet de gps het soms ook ontgelden. Zo gaf 47% van de Britten aan dat ze het al eens aan de stok hebben gehad met hun toestel nadat het toestel een “fout” had gemaakt. En 31% heeft al eens een keer ferm zijn gedacht gezegd tegen het apparaat. En wij maar geloven dat een gps bijdraagt tot het reisgemak!

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten