Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Levertijden en Brusselse LEZ

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-09-2021

Op 1 januari 2022 zal de LEZ in de Brusselse regio ook verboden terrein worden voor Euro 4-dieselvoertuigen. Veel mensen hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuw voertuig te bestellen... dat op zich laat wachten.

Corona en de halfgeleidercrisis hebben spanningen veroorzaakt op de mondiale automarkt. Het leveringsprobleem van elektronische chips aan autofabrieken heeft de levertermijnen voor nieuwe auto's aanzienlijk verlengd. Tegelijkertijd zijn tweedehands auto's nog nooit zo populair geweest. Dit zet druk op hun prijzen, die stijgen. Dit heeft allemaal gevolgen voor wie binnenkort Brussel niet meer mag binnenrijden met zijn diesel van vóór 2011. De toegestane emissienormen in de LEZ (de 19 gemeenten) zullen vanaf 1 januari 2022 namelijk strenger worden, waardoor Euro 4-diesels uit de hoofdstad worden geweerd.

Te laat

Om budgettaire of emotionele redenen hebben veel automobilisten tot het laatste moment gewacht met het bestellen van een nieuw voertuig om het verbod in de lage-emissiezone te omzeilen. Voor sommige nieuwe modellen zijn de vertragingen echter zo groot, soms verscheidene maanden, dat het risico bestaat dat de auto pas na de uiterste datum van 1 januari en zelfs na de overgangsperiode van drie maanden kan worden geleverd.

Ook bij de (bijna) nieuwe stockwagens en de tweedehands voertuigen beantwoordt het aanbod niet altijd aan de vraag. Bovendien heeft een oververhitting van de markt de neiging om de prijzen van tweedehands voertuigen met Euro 5- of Euro 6-motoren op te drijven. Als gevolg daarvan moeten kandidaat-kopers hun plannen soms herzien en kiezen voor een kleiner of minder goed uitgerust model.

Geen extra tolerantie

Er gaan stemmen op dat het Brussels Gewest zijn tijdschema zou moeten aanpassen of op zijn minst nog gedurende enkele maanden meer begrip zou moeten tonen. Er was sowieso al gepland om een waarschuwing te sturen naar de mensen die in de periode van januari tot maart 2022 in Brussel zouden rondrijden met een Euro 4-dieselwagen. De boete van 350 euro zou echter pas vanaf 1 april worden verzonden.

Naar het verzoek om deze tolerantieperiode te herzien in het licht van de huidige leveringstermijnen van nieuwe auto’s heeft de overheid momenteel echter geen oren. Bovendien herinneren we er nog aan dat de Brusselse regering heeft besloten om de diesels voorgoed uit de stad verbannen in 2030, en alle auto's met verbrandingsmotor (benzine, cng, lpg en zelfs hybrides) in 2035.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten