Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / ONDERZOEK: Step concurreert een beetje met de auto

Geschreven door David Leclercq op 13-09-2019

Brussel Mobiliteit publiceert een onderzoek naar het gebruik van de step in de hoofdstad vandaag. We leren ook met welke transportmiddelen de step concurreert.

Op een paar maand tijd is onze hoofdstad overspoeld door elektrische steps. Maar wie gebruikt ze, hoe worden ze ingezet en, vooral, welke transportmiddelen vervangen ze? Brussel Mobiliteit heeft het onderzocht.

Micromobiliteit voor jonge mannen

Het onderzoek ondervroeg een panel van 1.259 personen en liep van eind juni tot begin augustus. In de zomer wordt de step ongetwijfeld vaker gebruikt dan in de rest van het jaar. Daaruit blijkt dat twee steppers op drie mannen zijn, een vergelijkbaar resultaat als voor fietsgebruik (64,1 procent mannen, 34 procent vrouwen). Qua leeftijden is de grootste groep die van de 25- tot 34-jarigen (44 procent). De gemiddelde leeftijd is 33,4 jaar en er zijn maar weinig gebruikers boven de 45.

Welk soort gebruik?

Toch lijken de steps nog niet echt ingeburgerd, want slechts 20 procent van het publiek gebruikt ze meerdere keren per week. Voor de meesten gaat het dus om onregelmatig gebruik, van één tot drie keer per maand (30 procent). Doorgaans worden steps slechts kort benut, zo’n 5 à 10 minuten, of toch in elk geval minder dan 20 minuten. Het gemiddelde ligt rond de 10 minuten. De meeste steps worden ingezet tussen 15 uur en 19 uur, zowel door de week als in het weekend.

Argumenten en kannibalisering

Gebruikers kiezen vooral voor de step om de tijdswinst in vergelijking met de andere mogelijke transportmiddelen op een bepaald moment, maar ook – en dat is minder verwacht – om het plezier. Steppers noemen de karretjes “amusant en fun”.

Tot slot heeft het onderzoek van Brussel Mobiliteit ook proberen uitvissen welke transportmiddelen de step vervangt. De grootste impact is er op het openbaar vervoer (70 procent) en het te voet gaan (44 procent). In 26 procent van de gevallen wordt een autorit vervangen en in 20 procent een fietstocht. Maar onder de categorie ‘auto’ vallen ook andere gemotoriseerde vervoersmiddelen zoals motorfietsen en brommers. Kortom, de micromobiliteit is zich aan het ontwikkelen, en lijkt een echt alternatief te worden voor de gebruikelijke vervoersmiddelen zoals de auto.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten