Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Renault Project Scoop: 1.000 Méganes met V2X en V2V

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-12-2017

Voor een project onder de naam Scoop gaat Renault zijn klanten 1.000 Méganes aanbieden met communicatie tussen voertuigen onderling (V2V) en tussen het voertuig en de infrastructuur (V2X).

Renault heeft 1.000 Méganes uitgerust met V2V (communicatie tussen voertuigen onderling) en V2X (communicatie tussen het voertuig en de infrastructuur), die naar bepaalde Franse klanten (uit de fleet en particulier) gaan in het kader van Project Scoop. Dat is een Europees project rond de ontplooiing van technologie rond de live analyse van het verkeer ter voorbereiding van autonoom rijden. Daarvoor moet technologie worden geïnstalleerd waarmee de auto’s enerzijds onderling kunnen communiceren, maar anderzijds ook met de infrastructuur. In Frankrijk zijn het ministerie van ecologische en solidaire transitie, de territoriale collectiviteiten, infrastructuurbeheerders, snelweguitbaters, universiteiten en wetenschappelijke onderzoekscentra in het project ingestapt.

WiFi-zenders

De duizend exemplaren van de Mégane zijn uitgerust met sensoren en computers om de rijparameters te analyseren. Bij problemen onderweg krijgen de andere voertuigen een Scoop-waarschuwing via een WiFi-zender die de radiogolven oppikt van de andere auto’s, maar ook van zenders langs de wegen. Die zijn opgesteld langsheen 2.000 kilometer wegen in Île-de-France, langs de A4 in Isère, in Bretagne en rond Bordeaux. De zenders in de auto’s hebben een bereik van 500 meter tot 1 kilometer. Het grootste voordeel is dat andere weggebruikers kunnen worden gewaarschuwd voor eventueel gevaar dankzij een anonieme live-analyse van het gedrag van de voertuigen, zoals een hard remmanoeuver, het inschakelen van de ruitenwissers of het openklappen van de airbags. Het systeem kan echter ook aanwijzingen geven over de snelheid en de rijomstandigheden en het kan een alternatieve route voorstellen.

Binnen de Alliantie test Nissan van zijn kant met autonoom rijden in Tokio.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten