Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Stadstol in Brussel: struikelblok

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-10-2020

Politieke beslissingen zoals de stadstol zouden het economische landschap van Brussel door elkaar kunnen schudden. Wij spraken met Ischa Lambrechts, mobiliteitsadviseur bij Beci, de vzw die is ontstaan uit de samenwerking tussen de KHNB en het VOB.

Mijnheer Lambrechts, is de stadstol een bedreiging voor Brusselse bedrijven?

Ischa Lambrechts (Beci): “Ik hou niet van de term ‘bedreiging’, maar ze zal wel een impact hebben, want het vooruitzicht op een stadstol is niet bevorderlijk voor de economie. Dat heeft niet alleen te maken met de toegankelijkheid, maar ook met de zin om er te investeren of te werken. Dit soort tol, die ook wel eens zonetol wordt genoemd, lijkt op een muur rond het gewest.”

Een beetje zoals de stadswallen van een middeleeuwse stad?

I.L.: “Ja, dat beeld heb ik nooit gebruikt. Maar het is duidelijk dat het daar wat van weg heeft. Temeer omdat een forfaittol minstens 12 euro zou moeten bedragen om echt efficiënt te zijn en een reële impact te hebben op de verkeersdrukte.”

Dat is toch nog altijd minder duur dan de Londense Congestion Charge? (15 pond of 16,50 euro, red.)

I.L.: “Je mag Brussel niet met Londen vergelijken. In Londen geldt de tol slechts voor een deel van de stad. Bovendien ontvangt Brussel al subsidies van de andere gewesten voor de kosten die pendelaars veroorzaken.”

Welke oplossingen ziet u om de mobiliteit en de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren?

I.L.: “Beci is meer een voorstander van een kilometerheffing die dan de jaarlijkse verkeersbelasting en de BIV zou vervangen. Het voordeel daarvan is dat die een bewustzijn rond de auto creëert door niet het bezit, maar wel het gebruik ervan te belasten. Wij zijn verder voorstander van alle maatregelen die op een coherente manier multimodaliteit stimuleren. Hetzelfde geldt voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Het probleem is niet de auto zelf, maar de manier waarop hij wordt gebruikt. We moeten iets doen aan het enorme egoïsme. We zien ook bepaalde perverse gevolgen van de regionalisering van de bevoegdheden rond mobiliteit.”

Het volledige interview vindt u terug in het volgende nummer van AutoGids (nummer 1067 - 21 oktober 2020).

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten