Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / VERKIEZINGEN 2019: En de Franstalige partijen?

De positie van Franstalige partijen op het vlak van mobiliteit

In Brussel en Wallonië is een van de voornaamste assen van alle politieke programma’s omtrent mobiliteit de verdere ontwikkeling van het openbare vervoer én van de zogenoemde zachte mobiliteit (tweewieler, eenwieler, voetganger, enzovoort). Wat de “salariswagen” betreft, merken we een paradox: enerzijds is er geen sprake van om het systeem ingrijpend te veranderen, aangezien hij integraal deel uitmaakt van de verloning van de werknemer (aldus MR, cdH, PS), terwijl anderzijds vier partijen (Ecolo, cdH, PTB, DéFi) ook toegeven dat we moeten afstappen van een systeem dat bijdraagt tot nog altijd toenemende files en meer vervuiling. PTB, cdH en MR bieden enkele alternatieve pistes om dat voordeel te compenseren (mobiliteitsbudget, fiscale aanpassing, enzovoort).

Alle partijen zijn voor de elektrische auto, maar denken ook aan combinaties met andere alternatieve aandrijfvormen (zoals waterstof). Enkel Ecolo wijst erop dat dit maar een deel van de oplossing is. Aan elektriciteit zelf geen gebrek, zegt iedereen, wel moeten er slimme systemen van monitoring en energieverdeling/consumptie komen. Merkwaardig: de linkse PTB profileert zich groener dan Ecolo met zijn intentie om de energievraag tegen 2050 met de helft te reduceren. Wat de belastingen betreft, heeft een herziening van het belastingstelsel volgens iedereen zin. Enkel DéFi denkt in Vlaamse richting, namelijk het rekeningrijden, cdH en PS denken eerder aan een vignet om de buitenlanders ook te laten bijdragen. Volgens MR is rekeningrijden noch een stadstol aanvaardbaar, want discriminerend. Ecolo, zich concentrerend op Brussel, wil dan weer wel die stadstol.

Wat wegeninfrastructuur betreft, zijn vernieuwing en onderhoud duidelijke prioriteiten. Ecolo wil echter wel vermijden dat het wegennet nog wordt uitgebreid, terwijl de PTB en de cdH met beschuldigende vinger naar de vrachtwagens wijzen voor de slechte kwaliteit van ons wegennet. Een samenwerking op het gebied van mobiliteit tussen regio’s vinden de partijen de logica zelve, onder meer via een klaar uitgetekende overlegstructuur (MR, PS, DéFi). Ecolo vindt dat Europa ook zijn rol te spelen heeft, onder meer door spoortarieven aan te bieden die interessanter zijn dan luchtvaarttarieven.

Het volledige dossier ontvangen >>

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten