Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Vlaanderen krijgt bijna 11.000 extra laadpunten tegen 2024

Geschreven door Yeelen Möller op 23-12-2022

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters gaat subsidies verlenen aan 254 projecten die in totaal bijna 11.000 (semi)publieke 'laadequivalenten' moeten opleveren. Maar een laadequivalent is nog niet hetzelfde als een laadpaal...

Het goede nieuws: Vlaanderen is goed op weg om zijn eigen vooropgestelde doel van 35.000 publiek toegankelijke laadpunten te halen tegen 2025. Dat betekent nog niet dat al deze laadpunten langs de openbare weg zullen staan: ook supermarkten of parkings met laadpunten die toegankelijk zijn voor klanten tellen mee. De nieuwste subsidieronde heeft een goedkeuring opgeleverd voor 254 projecten, samengeteld goed voor 10.789 'laadequivalenten' die binnen de twee jaar gebouwd moeten worden. Er is net geen 10 miljoen euro voor uitgerekend en er wordt maximaal 20% van de installatiekost gesubsidieerd.

Laadequivalent

Maar wat is een laadequivalent precies? Wel, je mag dat woord niet zomaar gelijktrekken met een laadpaal of een laadpunt (de meeste laadpalen hebben 2 aansluitingen, maar dat terzijde). Een laadequivalent zou je grofweg kunnen gelijktrekken met het aantal wagens die er dagelijks mee opgeladen kunnen worden. Het voorbeeld dat gegeven wordt is een 11 kW-lader aan een supermarkt die enkel toegankelijk is tijdens de openingsuren, dat staat gelijk aan 0,5 laadequivalenten. Een snellader van 300 kW komt overeen met 20 laadequivalenten. 

Vlaanderen streeft dus niet naar 35.000 laadpalen of laadpunten tegen 2025, maar wel naar 35.000 laadequivalenten, al komt het cijfer wel ongeveer overeen in de praktijk. Minister Peeters wil er 1 hebben per 10 elektrische wagens, waarvan er in heel België momenteel een dikke 70.000 zijn. Dit aantal zal echter sterk toenemen in de komende jaren, vooral nu de fiscale voordelen voor hybrides beginnen afbrokkelen.

Veel snelladers

5.886 van de 10.789 nieuwe laadequivalenten die subsidies hebben gekregen zijn ultrasnelladers en bevinden zich dus vooral langs hoofd- en snelwegen. In werkelijkheid zullen er dus zo'n 300 ultrasnelladers bijkomen. Het Nieuwsblad heeft een interactieve kaart waarop je per gemeente kan zien hoeveel nieuwe laadpunten er zullen komen in de komende twee jaar. Momenteel zijn er zo'n 12.000 (semi)publieke laadequivalenten en in november keurde minister Peeters al een subsidieproject van 16.000 laadequivalenten goed.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten