Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi A5 nu ook als stekkerhybride: niet TFSI e, maar e-Hybrid + Belgische prijzen

Geschreven door Klaas Janssens op 25-03-2025

Audi breidt het gamma van de A5 en A5 Avant uit met een plug-inhybride versie. En die stekkervariant heet niet langer TFSI e, maar draagt voortaan het achtervoegsel e-Hybrid.

Samenvatting 2025 Audi A5 e-Hybrid Quattro

  • Geëlektrificeerde 2.0 TFSI
  • Systeemvermogen 220 of 270 kW
  • Batterijcapaciteit van 25,9 kWh
  • Tot 116 km elektrisch rijbereik
  • Vanaf 60.500 euro (lancering april 2025)

Je kon de nieuwe, als Sedan en Avant te verkrijgen Audi A5 reeds bestellen als TFSI (met 110 of 150 kW), als TDI (150 kW) en als S5 (270 kW). Nu verwelkomt het gamma ook een plug-inhybride variant. Die stekkerversie heet niet langer TFSI e, maar draagt het achtervoegsel e-Hybrid en is verkrijgbaar in twee vermogensversies: met 220 of met 270 kW.

Rijbereik en recuperatie

De nieuwe Audi A5 e-Hybrid wordt op de vier wielen aangedreven door een geëlektrificeerde 2.0 TFSI-krachtbron, waarbij de elektromotor wordt ingebouwd in de gerobotiseerde zevenbak. Het gebruikte batterijpakket heeft een capaciteit van 25,9 kWh, kan AC-laden aan 11 kW en heeft dan een 2,5 uur nodig om zich volledig op te laden (0 tot 100%). Het elektrische rijbereik bedraagt 116 kilometer.

Dankzij nieuwe cell-to-packtechnologie heeft Audi de HV-accu erg compact kunnen houden (992 × 996 × 177 mm), terwijl een nieuwe softwarestrategie ervoor zorgt dat de beschikbare stroom zo efficiënt mogelijk benut wordt. Tijdens het afremmen fungeert de elektromotor als generator en kan de Audi A5 e-Hybrid tot 88 kW aan energie terugwinnen. De mate van vertraging kan je regelen via de peddels aan het stuur.

Prijs en prestaties

De Audi A5 e-Hybrid 220 kW combineert een systeemvermogen van 300 pk met een maximumkoppel van 450 Nm, wat volstaat om in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 250 km/u te halen. De 270 kW-variant zet daar 367 pk, 500 Nm en 5,1 seconden tegenover. Afhankelijk van de versie en het koetswerk bedraagt het gemiddelde normverbruik een 2 liter per 100 kilometer.

De e-Hybrid 220 kW wordt in april 2025 aan het gamma van de Audi A5 en A5 Avant toegevoegd. En dat vanaf:

  • A5 Berline 220 kW e-hybrid: 60.500 euro incl BTW
  • A5 Avant 220 kW e-hybrid : 62.150 euro incl BTW

Bij Audi kan je nog steeds niet terecht voor een direct alternatief voor de elektrische Tesla Model 3, maar met deze PHEV krijgt het gamma van de nieuwe A5 wel een stekkerversie met een fatsoenlijk rijbereik.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten