Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi: een elektrische R8 met Rimac?

Geschreven door David Leclercq op 19-08-2019

Porsche heeft onlangs haar aandeel bij Rimac uitgebreid tot 10%. De kleine, maar succesvolle Kroatische constructeur zal mogelijk worden ingezet voor een toekomstige Audi R8, die dan 100% elektrisch zou worden.

Porsche heeft verder geïnvesteerd in Rimac, tot 10% aandeelhouderschap. De kleine Kroatische fabrikant krijgt dus een bevoorrechte toetreding tot de Volkswagen Group. Bovendien opent die overname de deur naar verschillende samenwerkingsverbanden en, in het bijzonder, naar de ontwikkeling van een elektrische supercar. De samenwerking zou de Audi R8 mogelijk naar een elektrische toekomst kunnen loodsen.

CO2 verminderen

De fabrikanten moeten ook dringend meer elektrische auto’s ontwikkelen met het oog op de aanstaande aanscherping van de Europese normen: 95 g/km in 2021, 89 g/km in 2025 en slechts 59 g/km tegen 2030. Rimac heeft al waardevolle expertise met de Concept-One en de C-Two, waarvan de laatste binnenkort op de markt komt.

R8 nog niet voor morgen

We weten dat de R8 niet meteen vervangen zal worden en dat veel managers willen dat zijn vervanger elektrisch wordt. Audi had al eerder in die richting gewerkt en een aantal prototypes op batterijen ontwikkeld. Het merk presenteerde zelfs een zeer realistisch ontwerp op het laatste elegantieconcours op Pebble Beach.

963 pk

Onze collega’s van Autocar beweren dat ze informatie hebben van een bron die het project van naderbij volgt. Volgens hen zou het model de RS e-Tron heten en wordt de ontwikkeling van zijn 4 elektromotoren aan Rimac toevertrouwd. Samen zouden ze 963 pk ontwikkelen en worden ze aangedreven door een 95 kWh-batterij met een bereik van bijna 500 km. De prestaties worden explosief, met een 0-100 km/u van slechts 2,5 seconden. De machine zou ook actieve aerodynamica krijgen om de luchtweerstand te minimaliseren. Het chassis zou een aluminium monocoque zijn. We zullen er wel nog even op moeten wachten, aangezien het project pas in 2023 voltooid moet zijn.

 

 

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten