Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Dan toch een elektrische Volkswagen Golf

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-11-2022

Het Trinity-project - waarbij een nieuw elektrisch vlaggenschip zou worden gebouwd in een al even nieuwe productiefaciliteit - werd door de nieuwe VW-directie on hold gezet. Wat ineens de deur op een kier zet voor een Golf (en/of Tiguan) EV.

Dat er in de Gigafactory in Berlijn elke 10 uur een Model Y van de band rolt, is Volkswagen al even een doorn in het oog. Voornamelijk omdat de Duitsers zelf 30 uur nodig hebben om een ID afgewerkt te krijgen.

Voormalig VW Group-CEO Herbert Diess blokkeerde dan ook 2 miljard euro om een nieuwe productiefaciliteit uit de grond te stampen die min of meer Tesla's ritme aan zou kunnen. Een fabriek waar - in 2026 - ineens VW's te verwachten paradepaardje (op een kersvers platform) zou worden geassembleerd, op de voet gevolgd door een aantal andere EV's die eveneens voort moeten komen uit het ontwikkelingsprogramma Project Trinity.

Andere bazen, andere wetten. Oliver Blume, die nu de touwtjes in handen heeft, zette het hele project on hold. Of beter: schoof met de lanceerdatum van de luxe-EV. Door die te verleggen naar 2028 bleek er ineens geen nood meer aan een nieuw productiecentrum. Blume verwacht namelijk dat de vraag naar modellen met verbrandingsmotor tegen dan zodanig zal zijn verlaagd, dat er in de bestaande hallen in Wolfsburg afdoende ruimte vrij zal komen om niet alleen het nieuwe elektrische vlaggenschip te bouwen, maar dat ook nagenoeg te kunnen binnen het tijdsbestek van een shift.

Volkswagen Golf EV?

Enter de Golf. Door het uitstellen van het productionele vervolg van Project Trinity, dreigt er een vacuüm te ontstaan in het EV-aanbod van VW. Vandaar dat de Golf nu toch een elektrisch verlengstuk krijgt, iets waar tot voor kort nog heel wat twijfel over bestond. Ook een Tiguan op batterijen wordt niet uitgesloten.

Overigens is het niet de bedoeling dat die elektrische Golf dan de concurrentie aan zou gaan met de ID.3. VW zelf ziet de ID.3 eerder als een Golf Plus, wat daaronder dus ruimte laat voor de Golf. Het is trouwens evenmin zeker of de batterijversie dan maar gewoon Golf EV zal gaan heten.

Volgens topman Thomas Schäfer dient ook de Golf zich te schikken naar de uitgestippelde strategieën. Waarbij de elektrische vloot zich dus laat identificeren via een ID-voorvoegsel. ID-Golf? Dat bekt toch niet echt, hé. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten