Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Officieel: Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid is krachtigste Cayenne ooit

Geschreven door Kevin Kersemans op 29-08-2023

Het Porsche Cayenne-gamma krijgt een nieuwe topversie. Sterker nog: die Cayenne Turbo E-Hybrid is de krachtigste en meest performante Cayenne ooit: hij trekt in 3,7 seconden op van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 295 km/u...

Enkele maanden geleden onderging de Porsche Cayenne een flinke facelift, waarbij het er in eerste instantie op leek dat het motorgamma enigszins ingeperkt was. Zo schreven we toen dat er nog maar één plug-inhybrideversie overbleef, de van een V6 voorziene Porsche Cayenne E-Hybrid, waarvan de elektromotor wel krachtiger werd en de batterij groter. Mis poes! Want nu komt Porsche met de Cayenne Turbo E-Hybrid – en laat Zuffenhausen bovendien weten dat er nog een derde PHEV-variant zit aan te komen.

De Cayenne Turbo E-Hybrid combineert een flink herwerkte, vier liter grote biturbo-V8 van 599 pk (tegenover 550 pk voor dezelfde motor in de prefacelift Cayenne Turbo) met een elektromotor van 176 pk, goed voor een gecombineerd vermogen en koppel van 739 pk en 950 Nm. Die cijfers maken er de krachtigste Cayenne ooit van: optrekken van 0 tot 100 km/u doet de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid desgewenst in 3,7 seconden, terwijl hij prat kan gaan op een topsnelheid van 295 km/u.

Zelfde batterij als E-Hybrid

Onder de koffervloer ligt dezelfde batterij van 25,9 kWh als in de Cayenne E-Hybrid met V6 (die een systeemvermogen van 460 pk biedt), terwijl Porsche ook een bijna identiek elektrisch rijbereik opgeeft: tot 82 km, tegenover 83 voor de E-Hybrid zonder het epitheton Turbo. Al zal dat in de praktijk een stuk minder zijn, want het gaat dan om het om de weinig realistische EAER City-waarde (Equivalent All-Electric Range) – de WLTP-waarde bedraagt 73 km. We mogen dus gerust stellen dat de hybridetechnologie hier eerder in het teken van de prestaties staat dan in dat van de efficiëntie.

Om het wellicht forse gewicht van de Cayenne Turbo E-Hybrid enigszins te maskeren is het model standaard uitgerust met een vernieuwde luchtophanging. PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) en vierwielsturing zijn echter optioneel. Uiterlijk is de Cayenne Turbo E-Hybrid (zowel de 'gewone' als de 'Coupé) te herkennen aan de grotere luchtinlaten van de Turbo-modellen, de twee dubbele uitlaten en de rode remklauwen.

Nog straffer met GT Package

Voor sommigen is veel nog altijd niet genoeg en dus kan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid ook worden besteld met het GT Package, met verschillende kenmerken van de bij ons niet meer verkrijgbare Cayenne Turbo GT. In dat geval krijgt de grote SUV specifieke afstellingen voor de ophanging (die onder andere met 10 mm verlaagd is), maar ook koolstofceramische remmen, allerhande koetswerkdetails en ten slotte de centrale, van titanium vervaardigde uitlaat en de carbon achterdiffusor van de Cayenne Turbo GT.

De prestaties gaan er dan nog op vooruit, want met het GT Package trekt de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid nog een tiende van een seconde sneller op naar 100 km/u (3,6 in plaats van 3,7 seconden), terwijl hij qua topsnelheid de grens van de 300 km/u doorbreekt (305 km/u). En dat met een WLTP-verbruik van 1,9 l/100 km...

Prijs en leveringen

De Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid kan vanaf nu worden besteld, al zijn de Belgische prijzen nog niet bekend. Wel kunnen we alvast de Duitse vanafprijzen meegeven: 176.324 euro voor de klassieke koetswerkvariant en 179.775 euro voor de Coupé. Voor de Cayenne Turbo E-Hybrid met GT-Package ben je (in Duitsland dus) minstens 208.454 euro kwijt.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten