Samenvatting Audi A6 Avant 2025
- 4,99 m lang, wielbasis van 2,93 m
- Koffer met een inhoud van 503 tot 1534 l
- Gestroomlijnd design: Cx van 0,25
- Benzine- en dieselmotoren van 204 tot 367 pk
- Nieuwe MHEV Plus-hybridetechnologie
- Vanaf 58.600 euro
Volgens Audi’s nieuwe namenlogica, waarin de even getallen in de naam voorbehouden blijven voor de volledig elektrische modellen en de modellen met (ook) een verbrandingsmotor worden aangeduid met oneven nummers, had de opvolger van de Audi A6 met benzine- en dieselmotor A7 moeten gaan heten, net zoals de Audi A4 omgedoopt werd tot A5.
Maar kijk, intussen zijn ze in Ingolstadt alweer van gedacht veranderd – blijkbaar vonden klanten en dealers die wijziging maar niets. En dus gaat de nieuwe generatie van deze grote break dan toch opnieuw als A6 Avant door het leven, waarmee hij naast de recent gelanceerde A6 Avant e-Tron met puur elektrische aandrijving komt te bestaan. Wat moet je zoal onthouden?
Eigen look
Hoewel ook hij de nieuwe vormentaal overneemt van de jongste creaties van Audi, zijn er toch duidelijke verschillen tussen deze nieuwe A6 Avant met verbrandingsmotor en de puur elektrische e-Tron-tegenhanger. Te beginnen met zijn snuit, die hier getooid is met een enorm radiatorrooster waarin de vier ringen nu een plekje krijgen tegen de bovenrand. Verder zitten de koplampen en dagrijlichten bij deze A6 Avant samen onder één afdekglas, dat aan de zijkant overloopt in de flanken.
De wat meer gespierde wielkasten voor- en achteraan geven het voor de rest erg gladde profiel wat meer uitstraling. In zijaanzicht valt ook op dat deze A6 Avant met verbrandingsmotor wat lager uitvalt dan zijn e-Tron-tegenhanger. De erg schuine achterklep zorgt tevens voor een soort fastbacklook, waarmee de A6 Avant benadrukt dat hij meer opschuift in de richting van een lifestylebreak.
De achterlichten bestaan uit twee gescheiden delen. De ledlampen bovenaan kunnen ook visuele boodschappen weergeven, zoals gevarendriehoeken wanneer je de waarschuwingsknipperlichten activeert. Daaronder zit een strip die over de volledige breedte van de auto loopt, en die eindigt in twee verticale elementen met daarin de remlichten verwerkt. Al bij al oogt deze Audi A6 Avant wat klassieker dan de A6 Avant e-Tron, maar ziet hij er toch nieuw genoeg uit om het verschil te kunnen zien met de vorige generatie.
Nieuw platform
Net zoals de nieuwe A5 en Q5 staat de Audi A6 Avant op het PPC – het ‘Premium Platform Combustion’, bedoeld voor modellen met een verbrandingsmotor. Dat maakt hem ook meteen geschikt voor de MHEV Plus-hybridetechnologie, waarmee de auto over korte afstanden puur elektrisch kan rijden. Bij die nieuwe technische basis hoort trouwens ook een herwerkt multimediasysteem, gebaseerd op Android Automotive OS.
De 4,99 meter lange en bijna 1,88 meter brede nieuwe A6 Avant ziet zijn wielbasis opgerekt naar 2.927 millimeter, waarmee hij een riante binnenruimte weet te bieden voor vier personen – een vijfde kan ook, maar die middelste plaats op de achterbank zit toch merkelijk minder comfortabel.
Qua koffer belooft Audi een laadvolume van 503 liter onder het bagagescherm, uit te breiden tot 1.534 liter door de achterbank in drie ongelijke delen (40/20/40-verhouding) neer te klappen. De achterklep is gemotoriseerd en kan handsfree worden geopend door met je voet onder de achterbumper te bewegen. Nieuw daarbij is dat een op de grond geprojecteerde indicator daarbij aangeeft waar de sensor zit.
Drie motoren en MHEV Plus
De Audi A6 Avant wordt gelanceerd met drie motoren: twee benzines en een diesel, waarbij de krachtigste benzine en de diesel uitgerust zijn met de nieuwe MHEV Plus-hybridetechnologie op 48 volt. Daarbij is achter de versnellingsbak een 18 kW/24 pk en 230 Nm sterke elektromotor geïntegreerd.
Die dient nog altijd om de verbrandingsmotor bij te staan onder belasting of tijdens schakelovergangen, maar hij kan ook de auto op zijn eentje aandrijven bij (erg) lage snelheden, bijvoorbeeld bij het parkeren of in stads- of fileverkeer. Bij het vertragen kan de elektromotor energie recupereren met een vermogen tot 25 kW, om zo de kleine batterij weer te vullen. Het 48-voltsysteem zorgt ook voor de werking van de airco.
Het gamma:
- Audi A6 Avant 2.0 TFSI: 150 kW/204 pk en 340 Nm – voorwielaandrijving – 0-100 km/u in 8,3 s – 240 km/u
- Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro: 270 kW/367 pk en 550 Nm – vierwielaandrijving – 0-100 km/u in 4,7 s – 250 km/u
- Audi A6 Avant 2.0 TDI (Quattro): 150 kW/204 pk en 400 Nm – voorwiel- of vierwielaandrijving – 0-100 km/u in 7,9 s (Quattro: 7,0) – 241 km/u (Quattro: 238)
Uitrusting en Belgische prijzen
Audi lanceert de nieuwe A6 Avant met verbrandingsmotor in drie uitvoeringen, allemaal te combineren met de drie motoren: Advanced, S Line en Edition One. Sowieso heeft elke A6 het Android Auto-multimediasysteem en de Digital Cockpit, bestaande uit een één groot oleddisplay dat in feite opgebouwd is uit twee schermen: eentje van 11,9 duim voor het dashboard en een aanraakexemplaar van 14,5 duim voor het infotainmentsysteem. Optioneel kun je daaraan nog een derde scherm toevoegen voor de voorste passagier (10,9 duim). Ook het head-updisplay met augmented reality is van de partij.
Het interieur is opgetrokken in een nieuwe stijl die Audi ‘softwrap’ doopte, en die het dashboard visueel minder zwaar moet maken, om het cocongevoel voor de inzittenden te versterken. Het doet een beroep op materialen van een hoge kwaliteit, die met de grootste zorg zijn geassembleerd, zodat de A6 Avant Audi’s reputatie ter zake alle eer aandoet. Uiteraard blijven er daarnaast ook nu weer tal van personaliseringsmogelijkheden, afhankelijk van de gekozen uitvoering, die de factuur nog kunnen opdrijven.
- Audi A6 Avant 2.0 TFSI Advanced: vanaf € 58.600
- Audi A6 Avant 3.0 TFSI Advanced: vanaf € 77.350
- Audi A6 Avant 2.0 TDI Advanced: vanaf € 63.250

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!