Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: BMW 3.0 CSL (2023) + prijs

Geschreven door Piet Andries op 24-11-2022

M viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag en dat mag met meer dan één cadeautje worden gevierd. Wie teleurgesteld was in de XM zal zijn hart ophalen bij deze 3.0 CSL. Where is the Batman?

Puristen die een hartaanval overhielden aan de SUV XM die de sporttak van BMW zichzelf schonk, kunnen weer ademhalen. De nieuwe 3.0 CSL moet een ware erfgenaam van de beruchte Batmobile worden. De haast gemoeid met de prestaties van deze auto is ook geboden voor potentiële klanten, want dit wordt een serie in beperkte productie. Het model neemt ook de draad op waar de M4 CSL die laat liggen.

BMW maakt slechts 50 stuks van deze 3.0 CSL (waarvan er twee naar België zouden komen) en die kosten elk 765.000 euro.

Gele schijn

De stijl laat niet na om de illustere voorvader te eren. Kijk maar naar de voorwaarts gekantelde grille om de haaienneus te imiteren, de niets aan het toeval overlatende kleurstelling en de uitpuilende wielkasten achteraan. Misschien minder prominent dan op het origineel, doet ook de spoiler op de kofferklep zijn best om termen als kracht en atletiek op te roepen.

Leuk detail: als welkomstboodschap laten de laserlichten een gele schijn zien, net zoals bij de halogeenlampen van het origineel. Vooraan staat de 3.0 CSL op 20-duimvelgen, achteraan is het een maatje groter. Ze hebben een centrale moer, zoals dat hoort in de racerij.

Wat bij sportwagens met koersambities nog het meest telt is hun verhouding tussen gewicht en vermogen en die ligt bij de gloednieuwe 3.0 CSL op een erg gunstige 2,9 kilo per pk. Het ligt eraan dat in de neus de krachtigste versie ooit van BMW’s zescilinder ligt te beuken. Het is niet minder dan een traditie dat een CSL altijd net iets krachtiger is.

Zoals in de DTM

De 3 liter-turbo met zes cilinders bouwt op het blok dat BMW in de DTM gebruikt. Het is goed voor 560 pk (412 kW) aan een maximum van 7.200 opm en wordt bijgestaan door een piekkoppel van 550 Nm. Het is net iets minder dan de 600 pk sterke M4 die in de DTM meestrijdt, maar wel 50 paarden meer dan in de huidige productieversies van de M3 en de M4.

Om de rijervaring zo puur mogelijk te houden, rekent de 3.0 CSL op klassieke ingrediënten. Al het vermogen vindt via de achterwielen zijn weg naar het asfalt, en de bestuurder - of aspirant-piloot - moet ook zelf aan de bak met een speciaal voor dit model ontwikkeld pook en zes versnellingen. Toch nog één gemakje: er is revmatching. Een knipoog is dat het schild van de pook het nummer 50 draagt, als verwijzing naar niet alleen de verjaardag van BMW’s sporttak maar ook het aantal productie-exemplaren. Of wat had je gedacht?

Kilo’s dumpen

Technologisch bulkt de 3.0 CSL van de snufjes. Voor het aanremmen op circuit rekent hij op carbon-keramisch schijven rondom, een actief M-differentieel staat borg voor laterale koppeloverdracht op de achterwielen en kan ook een volle sper bewerkstelligen. De drifter van dienst kan trouwens ook de tractiecontrole naar zijn hand zetten en wielslip toelaten volgens een schaal van tien settings. Als circuitwapen kunnen de interventies ook volledig monddood worden gemaakt.

Ten slotte, wie de CSL kent weet dat de afkorting voor Coupé Sport Leichtbau staat. Die Leichtbau wordt anno 2022 mogelijk gemaakt door een flink deel isolatiemateriaal te dumpen, en voor zowat elk koetswerkpaneel CFRP (carbon-fibre reinforced plastics) te gebruiken. Deze stukken worden grotendeels met de hand vervaardigd speciaal voor de 3.0 CSL. Het uiteindelijk aantal uitgespaarde kilo’s komen we niet te weten, alleen dat de einddemper uit titanium 4,3 kilo lichter is.

De originele 3.0 CSL, die door zijn aerodynamische upgrade van zijn koetswerk de bijnaam ‘Batmobile’ kreeg, is een legende in de geschiedenis van BMW. Toen het model in 1973 aan zijn competitiecarrière begon, won hij meteen de trofee in het ETCC (European Touring Car Championship). BMW M was toen één jaar oud.

 

Journalist AutoGids/ AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten