Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Land Rover Defender: Keep the spirit

Geschreven door Tony Verhelle op 12-09-2019

Hoe vernieuw je een legende? Een probleem waarmee Land Rover tientallen jaren heeft geworsteld. Vandaag is hij er eindelijk, de nieuwe Defender.

Zeventig jaar oud was de Land Rover Defender toen de laatste vorig jaar van de band liep. Liefhebbers plengden hete tranen en er werden nog bijna helemaal met de hand gebouwde “special editions” op het getouw gezet (met prijskaartjes navenant), maar nu staat de opvolger eindelijk in de schijnwerpers. Naast de luxe en het raffinement van de Range Rover-familie en het comfort en de functionele capaciteiten van de Discovery’s is er nu de nieuwe Defender als basis van de derde familie binnen Land Rover, de ruigste. Hij is het eerste model van een gamma waar (terrein)capaciteiten en duurzaamheid (op alle vlakken) vooropstaan.

De eerste in de rij van lanceringen is de 110, de lange vijfdeursvariant. Daarna komt de korte driedeurs, de 90, en later volgend jaar krijgen we de commerciële versies. De nadruk ligt in elk geval op functionaliteit. Doordat de selectiehendel voor de automaat op het dashboard is gemonteerd, kun je namelijk tussen beide voorstoelen in kiezen tussen een breed opbergvak of een bijkomende (smalle) stoel voor een extra (niet al te grote of brede) derde passagier voorin.

Safari experience

Achter de tweede stoelenrij kun je in de vijfdeurs nog 1.075 liter bagage kwijt, met neergeklapte tweede rij wordt dat 2.380 liter. De structuur is uit aluminium en in het dak zijn de kenmerkende zijdelingse venstertjes voorzien. Een panoramadak is een optie, maar ook een oprolbaar stoffen dak, zodat passagiers op de tweede rij bij stilstand kunnen rechtstaan als ze dat willen. De “full safari experience” noemen ze dat bij Land Rover.

De Defender kan tot 900 kilo dragen, zijn dak tot 300 kilo wanneer hij stilstaat (om boven op te slapen bijvoorbeeld), of 168 kilo tijdens het rijden. De maximale doorwaaddiepte bedraagt 900 millimeter en het sleepvermogen tot 3.720 kilo. Het gewicht voor de 90 draait rond de 2,1 tot 2,2 ton. De 90 is 4,58 meter lang (reservewiel inbegrepen) en bijna 2 meter hoog en breed. De ophanging is onafhankelijk rondom en verwant met die van de Discovery. Ze is standaard geheel mechanisch, maar luchtvering is mogelijk.

Modern

De nieuwe Defender mag er dan al stoer en eenvoudig uitzien, onderhuids is er van de modernste techniek. Vooreerst is er Land Rovers platform voor de eenentwintigste eeuw, de Electronic Vehicle Architecture van de tweede generatie (EVA 2.0). Van bij het begin zijn er twee diesels en twee benzinekrachtbronnen. De Ingenium-diesels zijn viercilinders met 200 (D200) of 240 pk (D240), de viercilinder op benzine (P300) van dezelfde familie levert 300 pk dankzij twinscrollturbotechnologie.

Hybride

Top of the bill is een mild hybrid met onder de kap de nieuwe zes-in-lijn die naast de twinscrollturbo ook een elektrische supercharger op 48 volt heeft, om 400 pk en 550 Nm te kunnen leveren. Een lithium-ionbatterij van 48 volt recupereert energie bij het vertragen om die te leveren aan de elektrische startmotor die de alternator vervangt en de motor af en toe kan bijstaan. Zo uitgerust is deze topversie P400 bij het optrekken tot 100 km/u 2 seconden sneller dan de P300 (6,1 tegen 8,1), met een verbruik dat net iets gunstiger is. Volgend jaar komt er ook een PHEV-versie (P400e), maar veel details zijn daar nog niet van vrijgegeven. Alle motoren zitten gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF met twee eindverhoudingen, voor kortere versnellingen op het terrein.

De Defender mag er dan ruig en stoer uitzien, hij is ook een rijdende computer, met tot 14 elektronische modules die vanop afstand updates kunnen krijgen (over-the-air software). Binnenin is connectiviteit en entertainment van de laatste generatie beschikbaar, in lijn met wat we kennen van de andere Land Rover-producten. ClearSight Ground View en ClearSight Rear View helpt de bestuurder via camera’s aan een beter zicht op het terrein onder en achter de auto. Wie dat wil, kan zijn Defender ook openen en sluiten via een elektronische link met zijn persoonlijk, waterdicht horloge.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten