Samenvatting Maserati MCPura (2025)
- Opvolger MC20, als is de MCPura eigenlijk een doorontwikkeling
- Ongewijzigd aandrijfgeheel: Nettuno-V6 blijft 630 pk sterk
- Beschikbaar als coupé en als Spider (Cielo)
- Debuut op Goodwood Festival of Speed
De Aston Martin Vantage krijgt een scherpere S-versie, de vernieuwde Ferrari Roma heet nu Amalfi. En ook bij Maserati hinken ze op twee gedachten, want de 'nieuwe' MCPura is eigenlijk een update van de Maserati MC20. Een facelift, zeg maar. Het koetswerk adopteert enkele designelementen van de GT2 Stradale, maar van een nieuw ontwerp kan je bezwaarlijk spreken.

Het interieur vertelt hetzelfde verhaal: er zijn een heleboel wijzigingen, vooral wat de aankleding in alcantara, het nieuwe sportstuur en de opgewaardeerde interface van het infotainment betreft. Maar van fundamentele wijzigingen is alweer geen sprake. Dat hoeft ook niet, want de cockpit oogt best knap. Net zoals de MC20 zal je de Maserati MCPura kan je bestellen als gesloten coupé en als open Ciela, met glazen wegklapdak.
Status quo
De verpakking verandert, maar onderhuids blijft de MCPura een MC20. Zelfs de aandrijflijn wordt een-op-een overgenomen. Dan hebben we het over het Nettuno-blok, een drukgevoede 3 liter-V6 die een systeemvermogen van 630 pk paart aan een maximumkoppel van 720 Nm. Die power wordt via een gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling op de achterwielen gezet.

Ook de prestaties zijn identiek: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 320 km/u. Om te remmen van 100 naar 0 km/u, heeft de Maserati MCPura minder dan 33 meter nodig. Je behoudt de keuze tussen de rijmodi GT, Wet, Sport, Corsa en Esc off.
In een poging de MC20 fris te houden, presenteert Maserati een opgewaardeerde versie. Die MCPura wint aan sex-appeal en klasse, maar tapt technisch wel uit hetzelfde vaatje.