Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Mercedes-AMG One (2022)

Geschreven door Alain Devos op 01-06-2022

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar nu is de Mercedes-AMG One eindelijk productieklaar geraakt. En zoals destijds beloofd gebruikt deze hybride hypercar technologie die rechtstreeks uit de Formule 1 komt.

Waarom de Mercedes-AMG One zo’n vertraging opliep? We kunnen zelf wel enkele redenen bedenken. Als een constructeur beslist een sportwagen uit te brengen met de ambitie er zowat de efficiëntste vierwieler ooit van te maken, moet die natuurlijk perfect zijn. Het op punt stellen van de complexe technologie en de tot in de kleinste details te optimaliseren aerodynamica zal dan ook een helse klus geweest zijn. Een van de moeilijkste opdrachten, zo laten ze bij Mercedes zelf verstaan, was het bereiken van ‘aanvaardbare’ niveaus inzake emissies. Er waren een resem katalysatoren en filters voor nodig, op zich al een technologisch hoogstandje.

De Mercedes-AMG One gebruikt een echte F1-motor, er straks mee naar de bakker rijden vraagt natuurlijk om een andere afstelling dan het bestormen van de Raidillon in Francorchamps. Technisch AMG-directeur Jochen Hermann vat het mooi samen: “In de Formule 1 zorgt een team van ingenieurs met laptops ervoor dat de racewagen start, met de One mag het niet meer vragen dan een druk op een knop.”

2022 Mercedes One E Performance

Vijf motoren

Het werk van de ingenieurs heeft zijn vruchten afgeworpen, AMG pakt uit met een normverbruik van slechts 8,7 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 198 g/km, in combinatie met een elektrisch verbruik van 32 kWh/100 km. En dat dus met technologie die niet zoveel verschilt van deze uit de Formule 1. Net zoals de F1-wagens waarmee het Mercedes-team sinds 2014 actief is, gaat het om een slechts 1,6 liter grote V6-krachtbron die bijgestaan wordt door vier elektromotoren. Eentje is in de turbo geïntegreerd, een tweede is tegen de benzinemotor geplaatst en de andere twee drijven de voorwielen aan.

Om de V6 van de Mercedes-AMG One tot hoge toerentallen te verleiden, zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische exemplaren. De net voor de achteras geplaatste motor kan daarmee 11.000 o/m aan. Ook al zijn dat, met het oog op de verlenging van de levensduur én de noodzaak Superplus-benzine te kunnen gebruiken, nog wat minder toeren dan in de F1. Een eerste elektrische motor drijft de turbo rechtstreeks aan tot het compressorwiel zo’n 100.000 o/m haalt, daarna nemen de uitlaatgassen het over.

Het is het principe van de MGU-H of Motor Generator Unit Heat uit de F1, kenners hebben al begrepen dat het ook bij lage snelheden voor veel koppel zorgt. Zelfs als de bestuurder het gaspedaal even lost, blijft de nodige druk beschikbaar. Tegelijk doet de turbo ook dienst als generator, een deel van de ‘overbodige’ energie van de uitlaatgassen wordt in de lithium-ionbatterij opgeslagen, gebruikt om de voorwielen aan te drijven of de aan de V6 gekoppelde elektromotor te bedienen.

2022 Mercedes One E Performance

Duizelig

Het hybride aandrijfgeheel van de Mercedes-AMG One werd samen met F1-specialisten ontwikkeld, het resultaat is een totaalvermogen van 1.063 pk. De V6 is 574 pk sterk, de rest komt van de elektrische motoren. Die vooraan leveren samen 326 pk en passen hun vermogensafgifte per wiel voortdurend aan de noden van het moment aan. Met dus hetzelfde effect als een ‘klassieke’ torque vectoring. Enkele cijfertjes om duizelig van te worden: de spurts naar 100, 200 en 300 km/u kunnen in respectievelijk 2,7, 7,0 en 15,6 seconden en de top bedraagt 352 km/u.

Anders dan een F1 kan de vierwielaangedreven en van een gerobotiseerde zevenbak voorziene Mercedes-AMG One ook volledig elektrisch rijden, de net achter de vooras gemonteerde batterij van 8,4 kWh maakt dat mogelijk over een afstand van 18 kilometer. Maar dat is niet de ware roeping van de auto. De bestuurder beschikt naast de EV-modus nog over vier rijprogramma’s, van Race Safe over Race en Race Plus tot Strat 2. De laatste twee ‘mogen’ alleen op circuits worden gebruikt, de wagen wordt dan tot 37 millimeter verlaagd, de actieve aerodynamica treedt in werking en met de Strat 2-modus zijn de reacties vergelijkbaar met die van een F1-bolide tijdens de kwalificaties. De One beschikt – wegens verplicht – ook over ABS en ESP.

2022 Mercedes One E Performance

Race DRS

Qua filosofie evengoed ‘pure’ autosport is de monocoque uit koolstofvezel, de carrosserie staat op een chassis uit (voor- en achteraan) aluminium. Er is geen intentie om tussen Ferrari’s en McLarens schoonheidswedstrijden te winnen, de looks maken meteen duidelijk dat aerodynamica én koeling veel belangrijker waren dan esthetische kwaliteiten. De 4.756 mm lange en slechts 1.261 mm lage Mercedes-AMG One beschikt, naast een even complexe als efficiënte actieve ophanging met pushrods, over drie verschillende aerodynamische configuraties: Highway, Track and Race DRS.

Steeds met andere functies voor de spoilers, diffusors en andere flappen. In Race DRS is er bijvoorbeeld 20 procent minder downforce, maar wordt wel een hogere top bereikt. Er valt tijdens een latere test nog zoveel meer over de auto te vertellen, maar we vermelden hier toch nog snel de koolstofkeramische remmen, de wielen met centrale moer en de speciaal door Michelin ontwikkelde banden met maat 285/35 voor- en 335/30 achteraan.

Het interieur lijkt van de One een F1-auto voor twee te maken. Vergeet alweer esthetische kwaliteiten, alles draait om efficiëntie. Voor de bestuurder staat een digitaal instrumentenbord, boven de middenconsole is er een tweede scherm. De kuipstoelen staan vast, het zowat rechthoekige en door de F1-geïnspireerde stuurwiel en de pedalen laten zich natuurlijk wel verstellen. Er zijn ook elektrische ruitenheffers, een airco en het onmisbare infotainment.

2022 Mercedes One E Performance

Festival of Speed

Een exacte prijs krijgen we (nog) niet, maar het is geweten dat de Mercedes-AMG One enkele miljoenen euro kost. Je zal hem nooit in de showroom van de Mercedes-dealer in je dorp of stad te zien krijgen, dit soort auto’s wordt op een andere manier aan potentiële klanten aangeboden en ook verkocht dan een A-Klasse of zelfs EQS. Bij AMG geven ze zelfs toe dat de eerste kopers nauw bij de ontwikkeling werden betrokken en dus ook goed op de hoogte werden gehouden van alle technische hindernissen en de ‘trage’ ontwikkeling die er het gevolg van was. Maar de Mercedes-AMG One is nu echt wel klaar, hij beleeft een soort publiekspremière op het Goodwood Festival op Speed later in juni. We zullen er zijn!

2022 Mercedes One E Performance

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten