Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Peugeot 208: meteen elektrisch

Geschreven door Alain Devos op 25-02-2019

Amper enkele weken nadat Renault zijn nieuwe Clio op de wereld losliet, is Peugeot zowat klaar met zijn even nieuwe 208. En die krijgt meteen een elektrische variant.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Peugeot scoort alvast één belangrijk doelpunt. Bij Renault beloven ze een hybride variant van de Clio, rivaal PSA heeft nu al een volledig elektrische variant van zijn 208 klaar. Waarop Renault natuurlijk, en niet onterecht, zal repliceren dat het met de Zoë al veel langer een elektrische stadsauto in het aanbod heeft. Hoe dan ook, het leidt geen twijfel dat strijd om de gunst van de klant bijzonder pittig zal worden.

Geen driedeurs

Net als bij de Renault Clio houdt het design van de nieuwe 208 geen echte verrassingen in. Peugeot heeft zijn grote designrevolutie al achter de rug met de 3008, 5008 en recenter ook 508, voor deze stadswagen is er eerder sprake van een evolutie. De Franse stadswagen is wel wat groter en wat breder dan de oude, dat zie je ook zonder meetlat. Met het enorme radiatorrooster en de hoge en bolle motorkap oogt hij ook best wel imposant, op de topversies zorgen de led-lichtblokken met drie klauwen zelfs voor het door Peugeot beoogde premiumsfeertje. Tussen de achterlichten, evengoed visueel in drie delen, loopt een zwarte band en ook voor de diffuser is een afwerking in zwarte lak mogelijk.

Een driedeurs is er niet, de Peugeot 208 zal alleen nog met vijf deuren worden aangeboden. In lijn met de strategie van alsmaar meer concurrenten en met wat Peugeot ook zelf al deed voor de grotere 308.

Ook de nieuwe Peugeot 208 komt met een variant van de i-Cockpit en dus ook het kleine stuurwiel die zijn voorganger in 2012 introduceerde. Afhankelijk van het budget dat je wil besteden, kan je uit meer of minder digitale instrumenten en een klein (5 duim), een wat groter (7 duim) of een groot (10 duim) infotainmentscherp op de middenconsole kiezen. En moeten we het nog uitleggen, Peugeot voorziet voor de 208 ook een hele resem comfort- en veiligheidsnufjes. Dat gaat dan van een slimme snelheidsregelaar over rijvakbewaking tot Full Park Assist.

Benzine, diesel én elektrisch

Het wordt een vervelende gewoonte om bij de onthulling van een nieuwe auto nog niet meteen alle technische gegevens mee te delen, ook nu moeten we het nog even met halve informatie over de nieuwe Peugeot 208 doen. Er zijn Puretechs op benzine van 75, 100 en 130 pk, de laatste twee versies desgewenst met achttrapsautomaat. En een BlueHDi-diesel met 100 paarden en (voorlopig?) alleen een manuele zesbak. De cijfertjes over de prestaties en het verbruik krijgen we nog niet, wellicht wacht Peugeot nog even op de homologatie van de nieuwe 208.

We voelden het al een tijdje aankomen, Peugeot zal zijn nieuwkomer meteen ook als e-208 lanceren. Met een 100% elektrische aandrijving dus, het autootje is 136 pk en 260 Nm (vanaf 0 opm) sterk, een flinke batterij van 50 kWh zou voor een (WLTP-)autonomie van zo’n 340 kilometer moeten zorgen (of 450 kilometer met de ‘oude’ NEDC-meting). De auto komt met drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. Als je voor die laatste kiest, haal je desgewenst al de 100 km/u in 8,1 seconden.

Maar dan moet de auto natuurlijk wel aanzienlijk sneller op het stroomnet worden aangesloten. Een volledige laadbeurt thuis kan tot zo’n 16 uur duren, maar het kan ook veel vlugger. Via een Wall Box lukt het in een dikke 5 (11 kW) tot 8 uur (7,4 kW), met een gelukkig steeds vaker in het straatbeeld opduikende snellader van 100 kW zit de batterij na een half uurtje weer aan 80% van zijn capaciteit. Ze steekt onder de vloer van de auto, de inhoud van de koffer is dan ook dezelfde als bij een ‘klassieke’ 208.

GT zonder i

De Peugeot 208 staat op het CMP- of voluit Common Modular Platform dat ook dienst doet voor de compacte middenklassers van de grote PSA-groep. Voor de stadswagen levert het een gewichtsbesparing van zo’n 30 kilo op, het laat tegelijk toe het geluidscomfort te verbeteren én diverse elektronische veiligheidsystemen te integreren. Ook de nieuwe Opel Corsa gebruikt deze architectuur.

Van een GTI-variant is nog geen sprake, maar we twijfelen er niet aan dat Peugeot later nog wel iets leuk uit zijn mouw schudt. Wel meteen beschikbaar, naast de uitrustingsniveaus Access, Active en Allure, wordt de GT Line die op onze foto’s staat te blinken. Die krijgt standaard leds, wielkastverbreders en raamstijlen in glanzende zware lak, fraai gevormde 17-duimsvelgen, sportievere stoelen, een zwarte dakbekleding, pedalen in aluminium en een sfeerverlichting met keuze uit acht kleuren. Voor de e-208 is er het GT-pakket, dat omvat ook nog een aparte bekleding en dito velgen.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten