Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Alweer een nieuwe autoconstructeur op Belgische markt

Geschreven door Steven Appelmans op 18-11-2022

Ons land is een nieuw merk rijker. Sinds kort voert OneAutomotive namelijk ook SWM in, een Chinese constructeur die met zijn G01 en de sportievere G01 F een alternatief wil bieden voor de gevestigde namen in het C-segment.

Het eerste wat opvalt als je het portier van de SUV opentrekt: de Italiaanse driekleur op het stuur. Waarna de Chinese broodheren alles uit de kast halen om ons te overtuigen dat deze G01 weldegelijk zijn roots heeft in de laars. Zo zou het ding gestyled zijn in 'het Italiaanse designhoofdkwartier', hinten de achterlichten naar 'Romeinse pijlen' en is de 'kalfslederen' toplaag rond de stoelen van de soort die normaal alleen verweven zit in exquis mediterraans meubilair.

Dat de perstekst de stijgende gordellijn nadien omschrijft als 'de wapperende cape als je op een galopperend oorlogspaard zit' doet echter vermoeden dat de Chinezen net iets te zwaar aan het neushoornpoeder hadden gezeten toen ze de schuif met Italiaanse vergelijkingen opentrokken.

Motogenen

Vanwaar dan de link? Wel, SWM is het ter ziele gegane en weldegelijk van oorsprong Italiaanse Sironi Vergani-Vimercate Milano (waarbij je de twee V's moet samensmelten tot een W) dat in 2014 een Chinese doorstart kende onder de vleugels van Shineray Motorcycle Company. Diezelfde motorgigant sloeg vervolgens de handen in elkaar met het waarschijnlijk al beter gekende Brilliance Automotive, wat dus verklaart waarom SWM - ondertussen verbasterd tot het al even warrige Start Win More - anno 2022 niet alleen twee- maar nu dus ook een resem vierwielers in de aanbieding heeft. Allen overigens (misplaatst) dwepend met hun Italiaanse afkomst.

Gelukkig schuilt er enige logica in de naamvoering. De G staat voor Global (waarbij het model in kwesitie in principe de wereld aandoet), het cijfer voor het aantal SWM's dat in die lijn al zijn geboren. Of anders gesteld, deze G01 is de eerste in zijn soort.

Niet toevallig is dat dan een C-segment-SUV (want daar hadden we inderdaad nog gebrek aan). Eentje die geleverd wordt met een 1,5 liter-turbobenzine van 131 pk en 215 Nm. Naar keuze koppel je die aan een manuele zesbak dan wel zestrapsautomaat. Hoe die mechanische combo zich verhoudt tot die van de gevestigde waarden, daar hebben we voorlopig evenwel het raden naar.

Idem wat de afwerking betreft. Of de bediening van het infotainmentsysteem. We durven echter voorzichtig gokken dat dat laatste allicht vrij amechtig zal verlopen, gezien de Chinese insteek zich nooit volledig naar de Europese standaarden laat vertalen. Hoe hard Google Translate ook zijn best heeft gedaan. 

Wat we wel al kunnen zeggen, is dat het WLTP-gemiddelde van 8 liter per 100 km (9,3 als je bent gegaan voor de automaat) best stevig is. Gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 182 g/km (210 g/km voor de automaat) zal je dat trouwens niet alleen voelen aan de pomp, maar evenzeer aan de belastingsaanslag die volgt na de aankoop. Al kan dat laatste deels worden opgelost met de installatie van een LPG-tank.

Gesproken over de financiën: exacte prijzen of uitrustingslijnen zijn er nog niet. Behalve dan dat er ineens ook een sportiever opgesmukte F-versie mee de boot zal worden opgereden. Gezien die enkel optische wijzigt gaan we er gemakshalve vanuit dat ook die G01 prijsmatig een stuk onder de barema's van zijn belangrijkste concurrenten zal duiken.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten