Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuws / Wat in 2017 verandert op de weg

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-12-2016

2017 belooft een jaar met heel wat veranderingen te worden, zowel in België als in het buitenland. Tijd voor een overzicht van alle aanpassingen, waaronder de snelheidsverlaging naar 70 km/u in Vlaanderen, de lage-emissiezone in Antwerpen en het ecovignet in Frankrijk.

70 km/u in Vlaanderen

Vanaf 1 januari moet je sneller van het gas gaan buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. In plaats van 90 km/u wordt 70 km/u de algemene regel, ook op wegen met twee maal twee rijstroken zonder middenberm. Deze nieuwe beperking tot 70 km/u geldt alleen op Vlaams grondgebied. Vanaf zondag moet je dus waakzaam zijn waar je precies rijdt, zeker omdat de overgang van het ene naar het andere gewest niet altijd duidelijk aangegeven wordt en bepaalde wegen verschillende gewesten doorkruisen. Bovendien lopen buitenlandse bestuurders het risico onvoldoende geïnformeerd te zijn, vooral de bestuurders die het land binnenrijden via Wallonië, dat de informatieborden aan de grens niet zal aanpassen. Je hebt nog heel even de tijd om in de kaarten te duiken en de lijnen van de taalgrens uit het hoofd te leren…

Benzine SP95-E10 

Super 95 tanken wordt vanaf 1 januari moeilijk. Eurosuper SP95 ruimt namelijk plaats voor SP95-E10. E10 staat voor 10 procent ethanolgehalte (tegenover 5 procent momenteel). Oudere auto’s (van meer dan tien jaar) zijn mogelijk niet zo gek op dat nieuwe mengsel. Op een speciale website kun je nakijken of jouw auto wel compatibel is. Kan die niet rijden op SP95-E10, dan moet je overschakelen naar Super 98. Bovendien mag je door de verhoogde olieprijzen ook duurdere brandstof verwachten. Diesel zal sneller in prijs stijgen, het gevolg van de wens van de federale overheid om het prijsverschil tussen diesel en benzine te verkleinen.

Beperkte toegang in Antwerpen

Antwerpen voert een lage-emissiezone (LEZ) in vanaf 1 februari 2017. Voertuigen moeten minstens voldoen aan de Euro 3-norm (én een roetfilter hebben) voor diesels of de Euro 1-norm voor benzines, anders worden ze niet meer toegelaten in de Antwerpse metropool. Voor dieselwagens met Euro 3-norm zal een vergoeding van 20 euro per dag of 350 euro per jaar gevraagd worden. De andere wagens, van Euro 4 tot Euro 6 bij de diesels en van Euro 1 tot Euro 6 bij de benzines, mogen gratis de stad binnen. De controle gebeurt automatisch met camera’s die nummerplaten lezen. Voertuigen met buitenlandse inschrijving of Euro 3-wagens met roetfilter moeten zich op internet registreren om een boete te vermijden.     

Duurdere penale boetes

De penale boetes – boetes na uitspraak van een rechter – worden vanaf 1 januari niet langer met factor 6 maar met factor 8 vermenigvuldigd. Dat betekent dat bepaalde inbreuken op de wegcode duurder worden. Rijden met de gsm in de hand zal je bijvoorbeeld 40 euro meer kosten. Rijden in dronken toestand wordt bestraft met een circa 400 euro duurdere boete. De verhoging geldt niet voor onmiddellijke inningen.

Start installatie nieuwe trajectcontroles

240 nieuwe camera’s in Vlaanderen en 150 in Wallonië zullen de nummerplaten controleren op autowegen en snelwegen. Dit netwerk helpt in de strijd tegen het banditisme en het terrorisme. Maar het zal ook gebruikt worden voor trajectcontroles. De installatie moet in 2018 klaar zijn en begint al in 2017.

Eenvoudiger parkeren in Brussel

Door de indeling en de autonomie van gemeentes liet de bewonerskaart van bepaalde Brusselaars niet toe om hun auto te parkeren aan de andere kant van de straat tegenover hun woning of op enkele meters daarvan. Hun auto zou zich dan in een andere gemeente bevinden, waar hun vrijstelling om te betalen niet van toepassing is. De situatie evolueert in 2017 in de juiste richting. Het gewest wordt in zones onderverdeeld en de inwoners hebben het recht om in een zone van 1,5 vierkante kilometer rond hun woonplaats te parkeren, zelfs buiten hun eigen gemeente.  

Nieuwe premie voor elektrische wagens in Vlaanderen

De procedure om een premie te ontvangen voor de aankoop van een auto op elektriciteit of waterstof in Vlaanderen vereenvoudigt. Zo hoef je niet langer een tweede dossier in te dienen. Het volstaat om binnen de drie maanden na de inschrijving van de auto naar een website te surfen.

Drones om ongevallen vast te stellen

De politie krijgt drie drones om snel ongevallen vast te stellen. De toestellen, uitgerust met infraroodcamera’s, zullen gebruikt worden om de locatie en de omstandigheden van een ongeval of een incident te bepalen. Dit versnelt het werk van de politie en experts. De drones maken het ook mogelijk de interventietijd te beperken en verkleinen zo het risico op files.

Supertrucks in Wallonië

Na Nederland en Vlaanderen laat ook Wallonië op zijn wegen tests met supertrucks toe. Dergelijke vrachtwagens kunnen tot 25,25 meter lang zijn en 60 ton wegen. Over de definitieve toelating van de supertrucks op Waalse wegen wordt over acht maanden besloten, in functie van de resultaten van de tests in reële verkeersomstandigheden.

Ecovignet in Frankrijk

Vanaf 16 januari 2017 wordt het ecovignet noodzakelijk om je te verplaatsen in Parijs. Dat is nu al het geval bij vervuilingspieken in Grenoble. Deze ‘verplichting’ geldt momenteel alleen voor Franse bestuurders aangezien je nog geen vignet (van ongeveer 5 euro) kunt kopen voor auto’s die in het buitenland zijn ingeschreven. Dat wordt wel mogelijk in de loop van het jaar, maar alleen via internet en met een leveringstermijn van meer dan tien dagen. Gelukkig is het ecovignet niet helemaal onmisbaar. Het inschrijvingsbewijs van de auto volstaat om in de straten van Parijs te rijden of in Grenoble tijdens verbruikspieken. Maar zonder vignet loop je een hoog risico gestopt te worden door de politie voor een controle van de papieren, zeker als je rijdt met een dieselwagen van meer dan tien jaar oud. Dit ecovignet zal de invoering van lage-emissiezones in Frankrijk ongetwijfeld versnellen.    

Helmen voor jonge fietsers in Frankrijk

Opgelet wanneer je met de fietsen van je kinderen op vakantie trekt naar een camping of ander vakantieoord in Frankrijk. Vanaf 22 maart zijn fietsers jonger dan twaalf jaar verplicht om een helm te dragen. Ouders die verantwoordelijk zijn voor de jonge fietsers riskeren een boete van 135 euro indien hun kind met de fiets rijdt zonder helm.

Wegentol in Duitsland

Opgelet: de Duitse snelwegen zijn binnenkort niet meer gratis. In 2017 (in de loop van de zomer of herfst) wordt een systeem van wegentol ingevoerd, wellicht elektronisch. Dat had eigenlijk al in werking moeten zijn, maar juridische moeilijkheden met de Europese regelgeving hebben de uitrol vertraagd.

Blauw vignet in Duitsland

Het groene vignet om in de meeste Duitse steden te rijden wordt binnenkort vergezeld door een nieuw blauw vignet. De Umweltzones waren bijna volledig verboden terrein voor alle vignetten behalve het groene. Maar binnenkort lanceert de Duitse overheid een blauw vignet voor Euro 6b-voertuigen. Normaliter wordt het in het najaar van 2017 gelanceerd. Dat betekent dat de milieuzones in 2018 en 2019 kunnen evolueren en bepaalde wijken mogelijk alleen toegankelijk worden voor auto’s met een blauw vignet, zijnde de minst vervuilende auto’s (elektrisch, CNG, hybride en Euro 6b).

Hogere tolheffingen

In Frankrijk wordt de péage voor snelwegen, bruggen en tunnels duurder vanaf 1 februari 2017. De verhoging bedraagt 0,76 tot 1,20 procent. In Oostenrijk wordt het vignet zoals elk jaar duurder. Een vignet voor tien dagen kost je 8,90 euro. Voor Zwitserland (40 CHF) of de Liefkenshoektunnel in Antwerpen (4,95 of 6 euro) verandert er niets. Hier vind je meer informatie over de tolheffingen in Europa.

Nieuwe homologatiecyclus voor verbruik

Een nieuw meetprotocol voor het verbruik en de CO2-uitstoot zou in 2017 in werking treden in Europa. Het wordt strenger, waardoor de norm dichter zou moeten aanleunen bij de realiteit.

Partikelfilter voor benzinemotoren

Vanaf september 2017 moeten auto’s met benzinemotor en directe injectie uitgerust zijn met een partikelfilter in Europa.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten