Vandaag is het eigen volk eerst. Arno is namelijk onze Digital Project Manager. Tja. Het is iets met computers. ‘Maar ik ben geen IT-er, hé!’ Nu, er is een reden dat we niet goed weten waarvoor onze collega dan precies op de payroll staat. We hebben het namelijk zelden – zeg maar nooit – over de webprotocollen dan wel internetpagina’s waar hij zijn werkdagen mee slijt. Arno is een petrol head pur sang. Met een specifieke voorliefde voor Honda.
Het bewijs staat in zijn garage waar hij naast een voor track days geprepareerde Civic Type R (de befaamde EP3) ook deze Integra Type R DC5 uit 2004 heeft staan. Made in en for Japan. Exclusief zelfs. Hoe het ding (een van de 12.247 die er ooit van zijn gemaakt) dan bij finaal bij hem is geland?
"Ons is het uiteindelijk wel gelukt aan papieren te raken."
‘Ik heb hem eigenlijk gekocht van een vriend die hem op zijn beurt had overgehouden van de persoon die de Honda heeft ingevoerd vanuit Japan. Daar reed deze Integra trouwens tot 2017 gewoon rond. Maar, omdat de Integra in ons land maar niet ingeschreven geraakte, besliste de vorige eigenaar finaal hem van de hand te doen. Ons is het uiteindelijk wel gelukt aan papieren te raken, waardoor de Integra sinds 2020 rondrijdt op Belgische nummerplaten.’
VTEC
‘De Type R’s voor de eigen markt zijn altijd meer hardcore. Het Japanse cliënteel eist dat blijkbaar. Geen flauw idee waarom die voor Europa dan softer afgesteld moeten worden. Soit, de K20A-motor van mijn Integra staat daardoor een stuk vinniger afgesteld dan de K20A2-motor van mijn Civic, hoewel dat in de basis hetzelfde blok is. Het onderscheid zit hem daarbij in details, zoals het agressievere nokkenprofiel of het andere inlaat- en uitlaatspruitstuk. De compressie is met 11,5:1 ook hoger. Daardoor komt de Integra met 220 pk tegenover 200 pk voor mijn Civic.
"DE TYPE R’S VOOR DE EIGEN MARKT ZIJN ALTIJD MEER HARDCORE."
Al merk je het echte verschil pas als de VTEC inschakelt. Bij mijn Civic is dat bij 5.800 opm waarna de VTEC blijft werken tot 8.200 opm. Op de Integra echter start de VTEC later, bij 6.000 opm, maar de toerenteller knalt wel pas bij 8.600 opm in de begrenzer. Het maakt dat – zelfs al is mijn Civic gemapt en heeft hij daardoor vandaag evenveel pk’s op de voorwielen – mijn Integra nog altijd sneller is.’
‘Hij is volledig herspoten geweest, in het originele Championship White. En ik heb de inlaatbox vervangen, net als de radio. De oorspronkelijke radio werkte blijkbaar alleen in Japan, vandaar. De grotere uitlaat zat er al op toen ik hem kocht. Maar voorts is hij origineel en dat wil ik ook zo houden. Ja, zelfs de snelheidsbegrenzer blijft zitten. 180 km/u is immers snel genoeg.’
Foto’s: Lennen Descamps // Deze reportage verscheen eerder in AutoGids 1137 (maart 2024)
![](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c70-d70/content/medias/images/team/lego-sap.jpg)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!