Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

waarde van uw tweedehands voertuig

Krijg nu een gratis schatting van een tweedehands voertuig

schatten

Nostalgie / Wist je dat de eerste verkeersdrempel reeds in 1906 gelegd werd?

Het einde van de lockdown komt stilaan in zicht, toch blijven we onbekende verhalen uit de autogeschiedenis opdiepen. Zoals dat van de eerste verkeersdrempel, die in 1906 gelegd werd in Chatham, New Jersey.

Eerste verkeersdrempel stamt uit 1906

Hoewel er aan het begin van de 19e eeuw amper auto's rondreden in de Verenigde Staten, vormde overdreven snelheid meteen een probleem. Reeds in 1902 gingen er in New York stemmen op om de maximumsnelheid binnen de stadsmuren te beperken tot 15 km/u. Om levens te redden, klonk het overtuigd. Al was niet alleen veiligheid, maar ook afgunst een grote drijfveer. Dat moest ook Alfred Duchamp ervaren. Hij was de eerste inwoner van Catham, New Jersey die zich een wagen aanschafte. In 1904 kocht Duchamps een Cadillac. Enkele maanden later kocht de lokale politie twee stopwatches, zodat ze snelheidscontroles konden uitvoeren en notoire hardrijders konden verbaliseren. 

De stemming sloeg helemaal om in 1906, nadat er in Newark een vrouw omvergereden werd door een auto. De gemeenteraad van Catham kwam samen en besloot kasseistroken te leggen op de oversteekplaatsen van de verder onverharde Main Road. Die gedeeltelijk ingegraven kasseien lagen ongeveer 5 centimeter hoger dan de rest van het wegdek en gaan de geschiedenis in als de eerste verkeersdrempels. De pers en de lokale bevolking was massaal aanwezig bij de inhuldiging van de speed bumps. De New York Times schreef: "Brillen, hoeden, een moersleutel, haarspelden en aanverwante zaken vlogen in alle richtingen. De menigte juichte enthousiast en oordeelde dat de gemeente goed werk geleverd had."

De eerste die de uitvinding van de verkeersdrempel claimde, was ene Arthur Holly Compton. Dat is de Amerikaanse wetenschapper die zijn naam leende aan het Compton-effect; in 1927 goed voor de Nobelprijs voor Natuurkunde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Compton een van de leidende figuren van het Manhattanproject, dat leidde tot de ontwikkeling van de atoombommen die op Hiroshima en Nagasaki zouden vallen. Die Arthur Holly Compton stoorde zich zo aan de hardrijders die rond de gebouwen van de Washington University scheurden, dat hij in 1953 met een snelheidsremmende verkeersdrempel kwam aanzetten. Officieel staat de uitvinding dus achter zijn naam.

Europa?

Ook in Europa werd er snel gereden. Met het aantal wagens steeg ook het aantal ongevallen en dus de nood om die hardrijders aan te pakken. In 1970 kwam Joost Váhl met een oplossing aandraven die kinderen beter moest beschermen, zodat ze onbezorgd op straat zouden kunnen blijven spelen. In Delft plaatste hij een verkeersdrempel van 7,5 centimeter, die de Váhl-heuvel genoemd werd. En dat zou het eerste exemplaar in Europa geweest zijn. Die Joost Váhl zou later ook verantwoordelijk zijn voor de term "woonerf", een begrip dat via Frankrijk en Denemarken naar de rest van Europa waaide. Net zoals de verkeersdrempel, overigens.

De meningen over de verkeersdrempel zijn verdeeld. Niemand trekt in twijfel dat ze de gemiddelde snelheid naar omlaag halen, maar het afremmen voor en het weer optrekken na een verkeersdrempel zorgt ervoor dat de impact op de veiligheid beperkt blijft, dat de uitstoot van schadelijke emissies piekt en dat de geluidsoverlast voor de buurt toeneemt. Ook ambulanciers zijn die drempels liever kwijt dan rijk, want ze dwingen de ziekenwagen om te vertragen en schudden de zieke of gekwetste achterin nodeloos door elkaar. Bovendien beweren kwatongen dat de opkomst van de verkeersdrempel parallel zou lopen met de stijgende verkoop van SUV-modellen...

Bron: New York Times (archives)

 

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken