Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / De laatste grote monovolumes verdwijnen van de markt

Geschreven door Hans Dierckx op 24-11-2022

Er blijkt amper nog vraag naar grote monovolumes, en dus verdwijnt ook het aanbod.

In stilte heeft Volkswagen begin november de stekker uit de Sharan-productie getrokken, terwijl de bouw van de identieke Alhambra van zustermerk Seat al in 2020 gestopt was. In het voorjaar van 2023 maakt Ford een einde aan de productie van de Galaxy en S-Max, terwijl monovolumepionier Renault tegen dan ook de Espace uit productie haalt. Die laatste was eigenlijk al geen rasechte monovolume meer, de vijfde generatie van dat model was al verbasterd tot een iets minder gebruiksvriendelijke kruising tussen MPV en SUV.

De Renault Espace volgde daarmee de markttendens: vandaag is de cross-over in al zijn vormen en formaten goed voor net niet de helft van de autoverkoop. In heel Europa samen kozen vorig jaar nog maar een dikke 20.000 autokopers een grote monovolume. Ter kadrering: dat is minder dan een derde van het aantal verkochte Porsches in die periode. Van die laatste der Mohikanen was meer dan de helft een Ford S-Max of Galaxy.

Volkswagen Sharan

Hoogconjunctuur 

De VW Sharan kwam op de markt in 1995 en rondde enkele jaren terug de kaap van de 1 miljoen exemplaren. Volkswagen bouwde slechts twee generaties, die dus elk een modelcyclus draaiden die dubbel zo lang was als die van de Golf. De eerste, in productie tot 2010, was het kind van een samenwerking tussen VW en Ford.

De twee autobouwers zetten speciaal daarvoor zelfs een nieuwe fabriek neer in Portugal. Vandaag assembleert die enkel nog de T-Roc. Voor de tweede Galaxy-generatie, plus de S-Max, trok Ford naar het Limburgse Genk, een fabriek die inmiddels niet meer bestaat. De derde generatie kwam dan weer uit het Spaanse Valencia.

Ford Galaxy

SUV

In navolging van de Chrysler Voyager schoten de grote monovolumes in de jaren 90 als paddenstoelen uit de grond, en vielen gezinnen met drie of meer kinderen massaal voor de rijdende ruimtewonders. Behalve het aanbod van Renault, VW/Seat, Ford en Chrysler waren er onder meer ook nog de Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Lancia Zeta (een vierling), de Mitsubishi Grandis, Opel Sintra, Toyota Previa, Kia Carnival, SsangYong Rodius en Honda Shuttle.

In de loop van de jaren 2000 schakelde de Europese automobilist echter over op iets kleinere exemplaren, genre Renault (Grand) Scénic en co, en waren de hoogdagen van vele van die modellen alweer voorbij. Inmiddels is ook het lot van die ooit zo geliefde Renault Scénic bezegeld, toch in zijn huidige vorm. De volgende wordt een SUV à la Peugeot 3008/5008, net zoals overigens de volgende Espace-generatie.

Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten