Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi Prologue Allroad Concept, nummer drie in de rij

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-04-2015

Audi blijft maar Prologue-conceptcars uit zijn mouw schudden. De op het salon van Sjanghai getoonde Allroad Concept is een soort allewegenbreak. Technisch gaat het om een oplaadbare hybride van 734 pk.

Na de coupé met biturbo-benzinemotor in Los Angeles en de break met dieselhybride aandrijfgeheel in Genève toont Audi op het salon van Sjanghai (22-29 april) een allewegenbreak met plug-inhybridetechnologie. Deze Prologue Allroad Concept is dus de derde telg in de Prologue-familie. In deze 5,13 meter lange conceptcar ligt de 4.0 V8 TFSI met dubbele turbo van 603 pk uit de Prologue, gekoppeld aan een elektromotor en een Tiptronic-achttrapsautomaat. Alles samen is deze Prologue Allroad Concept 734 pk en 900 Nm sterk.

Opgeladen aan het stopcontact heeft deze plug-inhybride een elektrisch rijbereik van 54 kilometer, waardoor hij kan schermen met een gemiddeld normverbruik van 2,4 l/100 km. De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 14,1 kWh. Je kunt dit prototype trouwens niet alleen aan het stopcontact opladen, maar ook via inductie. Die AWC-technologie (Audi Wireless Charging) zou ook haar weg vinden naar productiemodellen, niet alleen bij Audi, maar ook bij andere merken uit de Volkswagen-groep, zoals Bentley en Porsche.

Ten opzichte van de Prologue Avant uit Genève die als basis diende, staat deze vijfdeurs 77 millimeter hoger op zijn poten. De ontwerpers hebben hem via enkele esthetische toevoegingen een wat avontuurlijker uiterlijk willen geven. Technisch beschikt de Prologue Allroad over vierwielaandrijving, een adaptieve sportophanging met luchtveren en vierwielsturing. Qua prestaties belooft Audi een sprintje naar 100 km/h in 3,5 seconden.

Binnenin zien we zowat overal schermen: dit prototype heeft niet minder dan drie aanraakschermen voor de neus van de passagier, terwijl aan de voet van de middenconsole nog een vierde scherm zit dat dienstdoet als interface voor de klimaatregeling en de multimediaterminal. Dit fijne en flexibele scherm maakt gebruik van organische leds of zogenoemde OLEDS. Ook achterin mochten de schermen niet ontbreken: via een eerste OLED-scherm kunnen de passagiers allerlei instellingen bedienen, terwijl op de rug van de voorstoelen nog een OLED-tablet zit. Alle stoelen passen hun instellingen automatisch aan de inzittenden aan door hun smartphone te identificeren, die overigens ook al via inductie kan worden opgeladen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten