Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën Tubik

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-09-2011

De Citroën Tubik is een hybride cocon met negen zitplaatsen. Zijn naam verwijst naar de TUB, een bestelwagen die het Franse merk in 1935 op de markt bracht, maar ook naar de beroemde Type H, die als inspiratiebron diende voor de concept.

De Citroën Type H was in productie van 1947 tot 1981 en vormde zowat 40 jaar lang een vast element in alle dorps- en stadszichten. Hij droeg de bijnaam TUB (Traction Utilitaire Basse of lage, voorwielaangedreven bestelwagen) naar zijn voorganger en diende met zijn golfplaten koetswerk als inspiratiebron voor de in Frankfurt te onthullen concept Tubik. De 4,8 meter lange, 2,08 meter brede en 2,05 meter hoge auto biedt plaats aan negen mensen, bestuurder inbegrepen.

De ontwerpers hebben van de Tubik een lounge-cocon gemaakt. Op de bestuurdersstoel na kunnen alle stoelen worden verplaatst of gedraaid om van de Tubik een minivan, een slaapkamer of een conferentieruimte te maken. Voor dat laatste doel kan de middelste rij worden omgevormd tot een tafel. De passagiers genieten een ruimtelijke muziekinstallatie en een groot televisiescherm. Een groot, panoramisch raam zonder kleur aan de linkerkant en een in Moors geïnspireerd gaaswerk rechts maken het mogelijk om naar buiten te kijken zonder zelf te worden gezien. Voor de bagage is een bergvak verborgen in het achterste deel.

De bestuurder heeft recht op een echte pilotenpost met de naam “cyclotron”. In zijn ronde cocon heeft hij alle bedieningsknoppen en informatie die nodig zijn voor het besturen van de auto. Zo is bijvoorbeeld een scherm te vinden op het stuurwiel, naast een head-updisplay en een monitor voor de beelden van de achteruitrijcamera's. De HYbrid4-aandrijfgroep geeft hem vierwielaandrijving, met een dieselviercilinder die de voorwielen aandrijft en een elektromotor in de achteras.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten