Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Exagon Furtive-eGT

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-10-2010

Frankrijk heeft sinds het salon van Parijs zijn eigen elektrische sportwagen, de Exagon Furtive-eGT. Tegen 2012 komt hij op de markt. Als optie kan hij met een origineel audiosysteem worden uitgerust.

Exagon is een nieuwe, kleine Franse constructeur. Het bedrijfje is een dochteronderneming van Exagon Engineering en ontwikkelt elektrische sportwagens. Het merk heeft zijn eerste model voorgesteld op het salon van Parijs (2 tot 17 oktober): de Furtive-eGT. Deze sportcoupé wordt aangedreven door twee elektromotoren en kan als optie nog een kleine verbrandingsmotor krijgen die als generator werkt. Beide elektrische krachtbronnen leveren 125 kW (170 pk), zodat in totaal 250 kW (340 pk) ter beschikking staat. Het koppel bedraagt 480 Nm. De litium-ionbatterij heeft een capaciteit van 50 kWh.

Met een volle batterij geraakt de Furtive-eGT 402 kilometer ver als hij een snelheid van 50 km/h aanhoudt. Wordt de kruissnelheid opgedreven tot 130 km/h, dan houdt hij het nog 197 kilometer vol. Om het probleem van het rijbereik te ondervangen, biedt de constructeur als optie een verbrandingsmotor aan die als generator dienst doet. Zo geraakt hij met slechts 25 liter in de tank zo'n 800 kilometer ver. En toch sprint hij naar 100 km/h in slechts 3,5 seconden en naar 200 km/h in 14,6 seconden. De theoretische topsnelheid bedraagt 287 km/h, maar de Fransen begrenzen hun elektrosporter elektronisch op 250 km/h.

De coupé is opgebouwd op een chassis in een honingraatstructuur met koolstofvezel, staal en aluminium. Hij is 4.465 millimeter lang, 1.910 millimeter breed en 1.330 millimeter laag. Hij weegt 1.600 kilo en heeft plaats voor vier passagiers, die allen kunnen genieten van een geluidsinstallatie die de naam 'Hopman Sound Transfer' kreeg. Daarbij zijn diverse elementen van de auto zo gevormd dat ze gaan trillen, zodat ze als luidspreker werken. Tegen 2012 moet de elektrosporter op de markt komen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten