Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Ford Evos Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-08-2011

De Evos Concept toont ons de toekomstige stijlrichting van Ford. Daarenboven verzekert de hybride een grotere interactie tussen de bestuurder en zijn omgeving.

Ford deed een beroep op een mondiaal team voor het ontwerpen van de Evos Concept. Hoewel hij het hexagonaal radiatorrooster behoudt, lanceert de vierdeurs een nieuwe stijlrichting die vanaf 2012 ook op de productiemodellen terug te vinden zal zijn. De vlinderdeuren hebben uiteraard minder kans om de productiefase te halen. De strakke en gespannen lijnen verbergen een lengte van 4,5 meter, een breedte van 1,97 meter, een hoogte van 1,36 meter en een wielbasis van 2,74 meter.

De marketingafdeling duidt met 'cloud' de anticiperende technologie van de conceptcar aan die ontworpen werd voor een betere samenwerking tussen mens en machine. De auto bestudeert het gedrag en de gewoontes van de bestuurder om er zich op verschillende gebieden aan aan te passen. De Evos herkent de persoon achter het stuur en stelt de ophanging in zoals de rijstijl en de weersomstandigheden dat vragen. Ophanging, stuur, remmen, responstijd en verschillende afstellingen worden voortdurend aangepast naargelang de omstandigheden.

De Evos kan zelfs de agenda van de bestuurder bestuderen om de airco in te stellen op de gewenste temperatuur net voor vertrek zonder voorafgaand verzoek. Nog steeds comfortgericht, kiest de vierzitter de muziek om de inzittenden te verwelkomen. De allergierisico's worden ingedijkt door de luchtkwaliteit in het interieur aan te passen dankzij een pollen- en partikelfilter. De 'cloud' analyseert ook het hartritme van de bestuurder om stress en vermoeidheid te detecteren.

De hybride-aandrijving maakt gebruik van de alliantie tussen een benzinemotor en een oplaadbare lithium-ionbatterij. Ford gaf geen enkel prestatiecijfer vrij maar wou wel kwijt dat het rijbereik meer dan 800 km bedraagt. Ook hier komt de 'cloud' tussen om de route aan te passen aan de rijstijl en de weersomstandigheden. De conceptcar zal te bewonderen zijn op het salon van Frankfurt tijdens de tweede helft van de maand september.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten