Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Honda Fit EV Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-11-2010

Na de in Parijs onthulde hybride versie van de Jazz, heeft Honda in Los Angeles een volledig elektrische variant voorgesteld. Hij is bedoeld voor de Japanse en Noord-Amerikaanse markt.

De Honda Fit EV Concept is het prototype van de toekomstige volledig elektrische Jazz. De concept werd onthuld op het autosalon van Los Angeles en is herwerkt om plaats te bieden aan een elektromotor en lithium-ionbatterijen. Het uiterlijk van de auto is subtiel aangepast ter hoogte van het radiatorrooster en de bumpers. De productieversie, die in 2012 op de markt komt in Japan en de VS, kan een topsnelheid halen van 144 km/h. Het rijbereik zou zo'n 160 kilometer bedragen, waarna volledig herladen op een 240 Volt-netwerk ongeveer 6 uur in beslag neemt.

De Fit (zo heet de Jazz in Japan en de VS) EV kan volgens drie programma's werken, naar het voorbeeld van de CR-Z: Eco, Normal en Sport. De bestuurder kan zo de krachtsontplooiing van de elektromotor aanpassen aan zijn luimen en, vooral, zijn behoefte aan rijbereik. Om te vermijden dat de batterij volledig wordt leeggezogen, heeft de stadsauto een syteem waarbij zijn laadtoestand kan worden opgevolgd via een smartphone of een computer. Op die manier is het ook mogelijk om vanop afstand de klimaatregeling in te schakelen, zodat daar geen energie aan verloren gaat tijdens het rijden. In het navigatiesysteem zijn locaties van herlaadzuilen opgenomen.

Parallel met deze volelektrische Jazz stelde Honda ook een nieuw platform voor dat vanaf 2012 zal worden gebruikt voor plug-in hybride modellen. Een 2.0-benzineviercilinder is gekoppeld aan een elektromotor van 120 kW, die zijn energie haalt uit lithium-ionbatterijen. Die kunnen niet alleen worden opgeladen door remnergie te recupereren, maar ook door hem aan de stekker te hangen. Op minder dan twee uur tijd kan het accupakket op die manier weer op kracht komen. Met volle batterij kan de auto de eerste 16 tot 24 kilometer zuiver elektrisch rijden zolang het niet harder moet gaan dan 100 km/h.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten