Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai i-mode (HED-5)

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-03-2008

De zeszits-concept die Hyundai in Genève onthult, heet HED-5 i-mode en wijdt een nieuwe dieselmotor in.

De eenvolumer i-mode met zes zitplaatsen geeft al hints naar een later te onthullen productiemodel, maar dient ook als uitstalraam voor nieuwe technologie. Hij is de vrucht van een samenwerking met Bayer MaterialScience AG, Keiper en LG Electronics. Daardoor ben je aan boord permanent online en is alle glas en metaal vervangen door lichtere materialen. Als gevolg daarvan weegt de auto minder en daalt dus ook het verbruik. Onder de motorkap ligt een nieuwe dieselmotor van 2,2 liter met twee turbo's, die in 2011 in productie gaat.

De nieuwe R-dieselmotor, die dichter bij serieproductie staat dan de auto waarin hij wordt voorgesteld, doet een beroep op een getrapte drukvoeding. De inlaatlucht wordt eerst onder druk gezet door een lagedrukturbo en daarna nog eens door een hogedrukturbo. Daardoor ontstaat een maximale laaddruk. De 2.2 ontwikkelt 215 pk en 461 Nm. Verder is de uitlaatgasrecirculatie geoptimaliseerd en is de motor gekoppeld aan een nieuwe zestrapsautomaat. Deze motor gaat pas in 2011 in productie, maar in 2009 komt al een versie met één turbo.

Dankzij de samenwerking met Bayer heeft de concept een speciale beschermingslaag op waterbasis die kleine krasjes vanzelf laat verdwijnen. De Hyundai i-mode krijgt ook een nieuw soort vensters met de naam BayVision en projectiekoplampen van Collimator in het exotisch klinkende materiaal Makrolon, ter vervanging van het meer gebruikelijke glas.

Achteraan stap je in via schuifdeuren. Daar kan je plaats nemen op een van de zes stoelen die je kan moduleren via het Swivel Seat-systeem dat werd ontwikkeld door Keiper. De twee voorstoelen kunnen 180 graden draaien zodat je van daaruit naar de passagiers op de tweede en derde zitrij kijkt. Dat alles gebeurt elektrisch. De veiligheidsgordels zijn geïntegreerd in de stoelen. Om van het interieur een echt salon te kunnen maken, kan de bank van de twee rij naar achteren schuiven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten