Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Imperia GP

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-01-2011

Tijdens de Dream Cars for Whishes-tentoonstelling op het salon van Brussel werd de Imperia-droom concreet met de voorstelling van een prototype dat de lijnen bloot geeft van een hybride coupé die in 2012 op de markt komt.

Het Imperia-project komt stap voor stap dichter bij serieproductie. Tijdens de gala-avond van Dream Cars for Wishes op 21 januari jongstleden werd in wereldpremière een prototype voorgesteld van een sportieve tweezits coupé met hybride technologie. Ongebruikelijk voor een auto met dit soort aandrijving is dat zowel de verbrandingsmotor (een 1.6-turboviercilinder met 212 pk of 156 kW) als de asynchrone elektrische krachtbron (110 kW of 136 pk) erg veel vermogen leveren.

De bestuurder van de Imperia kan via een knop kiezen of hij liefst volledig elektrisch dan wel hybride rijdt. De lithium-polymeerbatterijen van 31 Ah garanderen een rijbereik van 70 kilometer zonder dat de verbrandingsmotor moet worden aangesproken. In de hybride modus kan een speciale stand worden gekozen die maximale ondersteuning van de batterij oplevert, waarna die aan de stekker kan worden herladen. Anderzijds is ook een eco-stand beschikbaar zodat voldoende pit in de accu's overblijft voor een stadsrit. Uiteraard wordt bij het vertragen energie gerecupereerd en kan de elektronica de werking van beide krachtbronnen perfect op elkaar afstemmen.

De coupé sprint in zuiver elektrische modus naar 100 km/h in slechts 6 seconden en in de hybride stand gaan daar nog eens 2 seconden af. Volgens de Europese normverbruikscyclus voor hybrides verstookt de Imperia GP gemiddeld 1,9 l/100 km, waar dan nog 11,5 kWh/100 km aan moet worden toegevoegd. Resultaat van die som is een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km.

De Imperia GP is opgebouwd uit een stalen buizenchassis met daarop een gesloten koetswerk in composietmateriaal. Rond de passagierscel is een beschermende veiligheidskooi gemaakt. De naam Imperia sierde alle auto's van een luxe automerk uit de omgeving van Luik dat actief was tussen 1900 en 1950. In 2008 besloot hybridespecialist Green Propulsion om de naam van onder het stof te halen en te gebruiken voor een hybride sportwagen, die zal worden geassembleerd in Sart-Tilman bij Luik. In de eerste helft van 2011 voeren twee prototypes tests uit op de openbare weg. Naar het eind van het jaar toe wordt het product uitontwikkeld en betrouwbaar gemaakt. Begin 2012 hoopt de constructeur de GP op de markt te kunnen brengen voor een prijs van ongeveer 90.000 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten