Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Loremo

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-07-2008

Loremo is een nieuwe, Duitse constructeur die werkt aan een uitzonderlijk ecologische auto. Die is bijna klaar voor productie.

Om de uitstoot van vervuilende stoffen te reduceren, hebben de Duitsers vooral gemikt op een zo laag mogelijk gewicht, een uitgekiende stroomlijn en zo klein mogelijke motoren. Zo zal de auto niet meer wegen dan 550 kilo dankzij het gebruik van thermogevormd plastic. De Cx-waarde (stroomlijn) van deze lange, platte vierzitscoupé bedraagt een erg lage 0,20. Onder de motorkap schuilt een diesel, maar later volgt nog een elektrische versie. Volgens de ingenieurs kan het slechts 20 pk sterke tweecilinderdieseltje de auto naar een top van 160 km/h stuwen, maar de "spurt" naar 100 km/h neemt wel minstens 20 seconden in beslag. Daar staat een mussendorst van 2,0 l/100 km tegenover. Voor meer gehaaste bestuurders is er ook een dynamischere versie met een driecilinder die 50 pk levert. Die toont 100 op de teller na minder dan 10 seconden en haalt dankzij de gunstige stroomlijn een topsnelheid van liefst 200 km/h. Toch is ook deze Loremo geen zuipschuit met zijn normverbruik van 3,0 l/100 km. De voor later aangekondigde elektrische versie ten slotte heeft 20 kW en zou daardoor qua prestaties tussen de twee dieselversies in passen. Hij weet uit zijn lithium-ionbatterijen een rijbereik van 150 kilometer te halen, omdat 6 kWh per 100 kilometer verbruikt. De motor is telkens tussen de voor- en de achterstoelen geplaatst en drijft de achterwielen aan. De Loremo zou tussen de 15.000 en 30.000 euro gaan kosten en krijgt standaard airbags, een roetfilter en een radio.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten