Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes Classe B E-Cell Plus

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-09-2011

Het prototype B-Klasse E-Cell Plus is Mercedes' eerste elektrische auto met rijbereikuitbreider. Hij heeft een elektromotor met herlaadbare batterijen en een verbrandingsmotor met hybride functie.

De Mercedes B-Klasse E-Cell Plus is een elektrische auto met rijbereikuitbreider en hybride modus. De lithium-ionbatterijen, die onder de vloer zijn geplaatst, voor de benzinetank, worden aan de stekker opgeladen. Wanneer ze vol zijn, bieden ze een rijbereik van 100 zuiver elektrische kilometers. Nadat deze reserve is uitgeput, wordt een 1.0-driecilinder opgestart die bij lage snelheden elektriciteit produceert. Wanneer de auto sneller rijdt dan 60 km/h, wordt hij bovendien ingezet om parallel met elektromotor de voorwielen aan te drijven. Op die manier is een totaal rijbereik van 600 kilometer haalbaar.

De B-Klasse E-Cell Plus levert een maximumvermogen van 136 pk (100 kW) en een continu vermogen van 95 pk (70 kW). De drukgevoede driecilinder van 68 pk (50 kW) is onder de motorkap geïnstalleerd, naast de elektromotor. Eens de batterij leeg is, dient hij als generator om stroom op te wekken via de alternator zolang de snelheid onder de 60 km/h ligt. Daarboven wordt de E-Cell Plus een klassieke hybride waarbij beide motoren tegelijk de voorwielen aandrijven. Eventuele vermogensoverschotten, bij zwakke belasting, worden in elektriciteit omgezet en opgeslagen.

De motorsturing kiest de meest gunstige modus, onafhankelijk van de omstandigheden, en kan in fracties van een seconde van strategie wisselen. De verbrandingsmotor wordt dus in functie van de nood opgestart of stilgelegd. Mercedes-Benz kondigt een sprinttijd naar 100 km/h aan in 11 seconden en een topsnelheid van 150 km/h in om het even welke werkingsmodus. Omdat de verbrandingsmotor vooral dient om de elektriciteitsproductie te garanderen, blijft het verbruik van de vijfdeurs natuurlijk sterk binnen de perken. De constructeur geeft geen cijfers, behalve dan de CO2-uitstoot van slechts 32 g/km volgens de normverbruikscyclus.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten