Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mini Crossover Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-09-2008

Mini wil binnenkort een SUV in zijn gamma opnemen. Ter voorbereiding krijgen we al dit prototype voorgeschoteld.

Op het salon van Parijs staat een concept-car die de eerste Mini groter dan vier meter wordt. De Crossover Concept is een vierwielaandrijver die uiterlijk overduidelijk een Mini is. Hij is niet alleen langer dan zijn zustermodellen, maar ook breder (1.830 millimeter) en hoger (1.598 millimeter). De wielbasis bedraagt 2.606 millimeter. Rechts heeft de compacte SUV twee normale deuren, zij het wel met frameloze ruiten. Links heeft de bestuurder een grotere deur, terwijl daarachter een kleiner exemplaar zit dat via een pantograafmechanisme naar buiten openschuift. Ook de kofferklep uit één stuk gaat volgens hetzelfde principe open.

In het interieur is plaats voor vier personen in individueel verschuifbare stoelen. Die achterin kunnen over een afstand van 13 centimeter worden versteld zodat kan worden gekozen tussen meer been- of kofferruimte. Tussen de stoelen staat de Center Rail, waarin verschillende opbergvakken kunnen worden vastgemaakt. Volgens de constructeur "vergemakkelijkt de Center Rail ook de communicatie tussen de voor- en de achterpassagiers". Verder pakt de Mini Crossover uit met een stoffen schuifdak over de gehele lengte dat zowel naar voren als naar achteren kan bewegen. Door alleen het achterste deel te openen, wordt plaats gemaakt om lange voorwerpen te vervoeren, die dan door het dak naar buiten steken.

Een laatste opvallende innovatie is de grote bol in de middenconsole. Deze Center Globe vervangt de gebruikelijke multifunctionele displays. Hij dient om de functies te bedienen van het infotainment, de communicatie, de navigatie en andere boordsystemen. De weergave gebeurt via laserprojectie. De bediening kan op verschillende manieren gebeuren: door de bol rechtstreeks aan te raken, via een rolwieltje op het stuur, via toetsen en een marker onder de bol of via een volwaardig klavier dat aan de passagierskant uit het dashboard komt geschoven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten