Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Opel Flextreme GT/E

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-02-2010

De conceptcar Opel Flextreme GT/E, die zijn première beleeft in Genève, leent de technologie van de Ampera. Hij heeft de afmetingen van een gezinsberline, maar is extreem gestroomlijnd.

De Opel Flextreme GT/E is een conceptcar die in het teken staat van aerodynamica en snelheid. Zijn Cx-waarde bedraagt een opmerkelijke 0,22, onder meer dankzij een minimaal frontaal oppervlak en een gestroomlijnde bodem. Daarenboven is deze wagen van 4.762 millimeter met zijn hoogte van 1.308 millimeter vrij laag. Boven een snelheid van 50 km/h ontvouwen zich verticale panelen over de lengte van het koetswerk vanaf de luchtextractoren die zich achter de twee achterwielen bevinden. Deze zijdelingse spoilers van 350 millimeter lang geleiden de luchtstroom bij hoge snelheden om turbulenties te beperken.

Het gewicht van deze conceptcar, die onthuld wordt op het salon van Genève, blijft binnen de perken. Zo hebben de ingenieurs gekozen voor koetswerkonderdelen van composietkoolstofvezel, ruiten van polycarbonaat en andere elementen van aluminium. De 21-duimvelgen zijn relatief smal om de luchtweerstand te reduceren. Ze zijn geschoeid met banden met een lage rolweerstand. Deze conceptcar heeft hetzelfde deursysteem gekregen als de nieuwe Meriva, met tegenover elkaar opengaande deuren.

Deze vijfdeurs met vier plaatsen kan een maximumsnelheid van meer dan 200 km/h bereiken bij een minimaal verbruik (Opel zelf spreekt van 1,8 l/100 km). Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 120 kW (163 pk) en 370 Nm waarvan de autonomie wordt verhoogd door een 1.4-benzinemotor die de rol van generator op zich neemt. Met een volle batterij kom je 60 kilometer ver vooraleer de viercilinder moet worden aangesproken. Dankzij de verbrandingsmotor bedraagt de actieradius meer dan 500 kilometer alvorens er bijgetankt moet worden of de batterijen moeten worden opgeladen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten