Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Protoscar Lampo

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-03-2009

Het Zwitserse Protoscar ontwikkelde deze Lampo, een concept-car van een elektrische tweezitter. Hij is bestemd voor constructeurs die op zoek zijn naar elektrische oplossingen.

Protoscar werkt al sinds 1987 aan de ontwikkeling van schone modellen. Op het salon van Genève stelde het bedrijf de Lampo voor. Twee elektromotoren werden in een aangepaste versie van het GM "K"-buizenchassis (Opel GT) gemonteerd. De tweezitter toont een aantal mogelijke pistes voor de toekomst van de elektrische auto. De Lampo is dus geen toekomstig productiemodel, maar een uithangbord vol technische oplossingen voor constructeurs. Het project omvat ook een compensatie van de CO2 die door de elektriciteitscentrales geproduceerd wordt. Zo installeerde Protoscar in Italië 260 vierkante meter zonnepanelen die de nodige elektrische energie produceren om 50.000 kilometer per jaar af te leggen met de Lampo.

De Protoscar Lampo beschikt technisch gezien over vierwielaandrijving, aangezien elke synchroonmotor een as voor zijn rekening neemt. Het totale vermogen bedraagt 200 kW (268 pk) bij een onmiddellijk beschikbaar koppel van 440 Nm. Zo trekt hij verrassend snel op : in ongeveer 5 seconden bereikt hij vanuit stilstand 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt bij 200 km/h en het aangekondigde rijbereik bedraagt 200 kilometer. De originaliteit van het model moet echter bij het opladen, bij de motorrem, het navigatiesysteem en de voetgangerveiligheid gezocht worden.

De Lampo is namelijk uitgerust met een "intelligent" laadsysteem. Eerst en vooral wordt het accuniveau weergegeven via het verlichte logo op de buitenkant van de auto (rood, knipperend rood of groen). Wanneer hij op het elektriciteitsnet is aangesloten, houdt het laadproces rekening met verschillende parameters, zoals de staat van de accu en het elektrische vermogen, zodat het herladen zo efficiënt mogelijk verloopt. Met een klassiek stopcontact kan dit een goede twaalf uur duren, maar die laadtijd kan met de helft ingekort worden bij gebruik van een krachtigere elektrische installatie.

De Protoscar Lampo rijdt zoals een klassieke auto met automatische versnellingsbak. De hendel krijgt wel een E-stand, die vooral bij afdalingen gebruikt kan worden om de energierecyclage te verbeteren. Op het sportstuur bevindt zich ook een rode knop die ervoor zorgt dat je op het koppel van de elektrische motoren kan remmen. Zo kan er meer energie gerecupereerd worden, omdat de hydraulische rem niet gebruikt wordt. Het hele proces kan gevolgd worden op het aanraakscherm, dat ook als navigatiesysteem dient. Die gps is trouwens speciaal voor een elektrische auto ontworpen, want hij hij houdt rekening met het resterende rijbereik en het reliëf en geeft de dichtstbijzijnde herlaadstations aan.

Ten slotte vond Protoscar een oplossing voor een van de grootste problemen van elektrische auto's, namelijk hun stille werking die van hen een gevaar maakt voor voetgangers. De Lampo geeft namelijk licht- en geluidssignalen vooraan op zijn motorkap. Groene pijlen geven aan dat de bestuurder de zwakke weggebruikers gezien heeft en hen toelaat om over te steken. Maar de wagen kan wanneer het nodig is ook rood worden en fluiten om zich te doen opmerken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten