Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Rinspeed sQuba Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-02-2008

Van fictie naar realiteit is voor Rinspeed maar een kleine stap. De nieuwste telg van de Zwitserse constructeur is het amfibievoertuig sQuba.

Frank Rinderknecht, de baas van Rinspeed, houdt van excentrieke dingen. Zo koestert hij een ware obsessie voor amfibievoertuigen, en dit keer liet hij zich inspireren door de Bond-prent "The Spy who Loved Me" uit 1977, waarin Roger Moore rondreed in een Lotus Esprit die in een duikboot kon veranderen. Mooi, maar puur verzonnen: voor de onderwateropnames van de film werden schaalmodellen van de Lotus gebruikt. Wat toen niet mogelijk was, heeft Rinspeed nu wel klaargespeeld voor het komende salon van Genève, met de sQuba Concept.

Het team van Rinderknecht nam als basis een Lotus Elise. Uiteraard kun je met een verbrandingsmotor niets uitrichten onder water, en daarom ruilde de Brit zijn 1.8-viercilinder in voor drie elektromotoren. De eerste, die 54 kW ontwikkelt, wordt gebruikt op de weg, de twee andere, die allebei 800 kW sterk zijn, dienen voor op het water en drijven schroeven aan die zich achter aan deze roadster bevinden. Om zich "visgewijs" onder water te kunnen voortbewegen zitten vooraan twee Seabob-aandrijfmodules, die werken volgens het principe van een jetski. Door gebruik te maken van nanotechnologische materialen is hun behuizing licht en toch robuust.

Op de weg haalt de sQuba een top van meer dan 120 km/h en sprint hij naar 100 km/h in 7,1 seconden. Op het wateroppervlak is zijn snelheid beperkt tot 6 km/h, onder water haalt hij zelfs maar 3 km/h. Voor onderwateravonturen hebben de inzittenden de beschikking over een masker en zuurstofflessen. De sQuba is namelijk een open roadster, en dat is een bewuste keuze. Als de auto een dak had gehad, had hij zo'n 2 ton ballast nodig gehad als tegengewicht voor 2 kubieke meter lucht in het interieur... Dat had uiteraard de prestaties op de weg van de auto geen goed gedaan. Om de auto te laten zinken volstaat het een beetje water te laten binnensijpelen. Vervolgens kan de Rinspeed tot 10 meter diep duiken.

De elektromotoren halen hun energie uit herlaadbare lithium-ionbatterijen, zodat deze auto geen enkele uitstoot genereert. Voor zijn wegligging doet de sQuba een beroep op een roestvrije KW Coilover-ophanging. Verder is hij geschoeid met Pirelli's op lichtmetalen zeventien- en achttienduimvelgen. Rinspeed was gelukkig ook zo slim om de cockpit van de auto te bekleden met waterdichte materialen. De stoelen en de pedalen zijn bovendien bezet met diamanten, omdat "diamonds" nu eenmaal "forever" zijn. Alle functies van de auto zijn net zo goed bruikbaar onder als boven water. Tot slot nog dit: de kleurenstelling van deze auto is gebaseerd op de geelstaart, een subtropische zoutwatervis. Vandaar ook de parelmoereffecten: die doen denken aan de zilverkleurige schubben van het beestje in kwestie. Als Rinderknecht iets doet, doet hij het goed...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten