Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota e-Palette: binnenkort op de markt?

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-12-2020

Toyota wil een stap voorwaarts zetten in zijn mobiliteitsaanpak door zijn autonome e-Palette op de markt te brengen binnen een paar jaar. Er loopt binnenkort al een testproject in een experimentele stad.

De Toyota e-Palette werd in 2018 voorgesteld als een veelzijdig autonoom voertuigconcept dat plaats biedt aan maximaal 20 passagiers in een configureerbare ruimte. Nu maakt het merk bekend dat het concept weleens een realiteit zou kunnen worden in de nabije toekomst. Dat is toch de wens van Toyota om zijn transitie naar een mobiliteitsbedrijf voort te zetten, in plaats van te blijven steken als traditionele constructeur.

Gemiste kans

Oorspronkelijk was Toyota van plan om enkele e-Palettes in te zetten tijdens de Olympische Spelen in Tokyo in de zomer van 2020 voor enkele geautomatiseerde loops om personeel en atleten te vervoeren in en rond het olympisch dorp. Helaas stak de Covid-19-pandemie een stok tussen de wielen en zijn de Spelen een jaar uitgesteld. Het project zou dus in theorie nog kunnen doorgaan, maar alles hangt af van de sanitaire regels die zullen gelden tijdens de Zomerspelen die nu in 2021 zullen doorgaan, als ze al kunnen doorgaan. Maar de wens om de interesse van potentiële klanten te lokken is al vervuld, zoals Keiji Yamamoto, voorzitter van Toyota Connected Company, vertelt: "We hebben al talloze aanvragen gekregen van mensen die willen weten wat er met de e-Palettes zal gebeuren na het uitstel van de Olympische Spelen."

Flexibiliteit

Concreet heeft de e-Palette de vorm van een grotendeels glazen container die tot 20 mensen kan vervoeren en waarvan het volume kan ingedeeld worden afhankelijk van de noden. De zetels kunnen dus ook verwijderd worden als er meer laadruimte nodig is. Een flexilibiteit die dus duidelijk een indruk heeft gemaakt op het clienteel waar de Japanse constructeur op mikt.

Yamamoto voegt toe: "We krijgen veel interesse in het potentieel van de e-Palette voor leverdiensten en shuttles. Er is ook een enorme interesse om ze te gebruiken als mobiele winkels en reizende kantoren". Onder de kandidaten voor het gebruik van deze e-Palettes noemt Toyota al Amazon, Pizza Hut of Uber.

De eerste concrete exploitatie van de e-Palette zal aan de voet van Mount Fuji gebeuren, binnen een 175 hectare grote 'stad' die waterstof gebruikt als energiebron en de naam 'Woven City' krijgt, naar de verbonden energie- en mobiliteitsdiensten die Toyota er test. De e-Palette zal dienen als transportmiddel voor de 360 eerste inwoners van Woven City, maar ook als leverdienst en mobiele winkels. Stel je voor dat je in plaats van naar alle verschillende winkels te moeten, de supermarkt, vishandel of slager gewoon tot aan je deur komt... Het is misschien nog niet zo'n gek idee.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten