Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Golf GTI

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-09-2012

Tegelijk met de nieuwe Golf onthult Volkswagen al een prototype van de GTI-versie. Uiteraard zal de productievariant zo goed als identiek zijn aan de concept.

De toekomstige Volkswagen Golf GTI, die begin 2013 wordt verwacht, zal nauwelijks verschillen van het prototype dat zopas is onthuld op het salon van Parijs (29 september - 14 oktober). De gebruikelijke elementen die bij het GTI-logo horen, zijn uiteraard terug te vinden, met een vrij discrete koetswerkkit, een stuurwiel met afgeplatte velg, de stoelen met ruitjesmotief en een rood biesje op het radiatorrooster, dat deze keer led-koplampen verbindt. Zijn sportieve karakter wordt verder onderlijnd door vijfspaaksvelgen van 17 of 18 duim en een verlagingskit met 1,5 centimeter.

Aangezien het prototype zo dicht bij de werkelijkheid staat, kan VW al details geven over de prestaties van de toekomstige Golf GTI. Hij wordt net zoals de twee vorige generaties aangedreven door een 2.0-turboviercilinder. Die is 9 pk krachtiger dan zijn voorganger en levert dus 220 pk, of 230 pk met het optionele Performance Pack. De vermogensstijging is bescheiden met dit pack, maar het koppel gaat er fors op vooruit: van 280 Nm voor de 'basis'-GTI tot 350 Nm voor de Performance-versie. De sprint naar 100 km/h duurt 6,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 246 km/h. Met het Performance Pack loopt dat op tot 250 km/h. Daarmee haalt hij even goede prestaties als de vorige Golf GTI in zijn 35-jarige jubileumeditie met 235 pk.

Goed nieuws voor liefhebbers van het betere stuurwerk is dat het 'virtuele' sperdifferentieel (XDS) van zijn voorganger is vervangen door een echte mechanische zelfsper. Verder is de GTI standaard uitgerust met een kanteltoets waarmee volgens verschillende programma's de gasrespons en de stuurbekrachtiging kunnen worden beïnvloed. Bekende opties zijn de DSG-versnellingsbak en een gestuurde demping. Omdat de nieuwe Golf veel lichter is, is bovendien het normverbruik gezakt met bijna 10 procent, van 7,3 naar 6,6 l/100 km.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten