Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volvo S60 Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-12-2008

De conceptversie van de nieuwe S60 pakt niet alleen uit met een echte coupélijn, maar ook met nieuwe technologieën op het vlak van ecologie en veiligheid.

De uitgesproken schuine daklijn van de Volvo S60 Concept, die begin volgend jaar op de NAIAS in Detroit in de spotlights wordt gezet, spreekt boekdelen over de dynamische ambities van de nieuwe S60. Andere markante stijlkenmerken zijn het nieuwe Volvo-gezicht (dat we al kennen van de XC60, het eerste Volvo-ontwerp van de hand van designdirecteur Steve Mattin) en vooral de schouderlijn die over de wielkasten heen golft. Achteraan heeft de concept-car tegen de rijrichting openklappende suicide doors met een vernuftig scharniersysteem, om het salonpubliek een betere inkijk te bieden in het interieur: niet voor productie dus.

Een ander element dat zeker niet de productie zal halen, is de kristallen middenconsole van de concept-car. De zwevende console is vooraan georiënteerd naar de bestuurder en loopt in één vloeiende golfbeweging door tot tussen de twee achterste zitplaatsen. Het "zweefmotief" wordt doorgetrokken naar de vier slanke stoelen, die zijn opgehangen aan de deurdrempels en de middentunnel, zodat ze de grond niet raken. In tegenstelling tot de productieversie, die we mogen verwachten in 2010, is de concept-car dus een strikte vierzitter, waarmee de ontwerpers het coupéaspect van de nieuwkomer extra in de verf willen zetten.

De Volvo S60 Concept pronkt niet alleen met visuele spitsvondigheden, zoals de Vikingscheepjes die werden geïntegreerd in het design van de hoogtechnologische koplampen, maar ook met innovatieve technologieën op het vlak van veiligheid en ecologie. Zo is er een drastische evolutie van het op de XC60 geïntroduceerde City Safety-systeem, dat de auto bij dreigend gevaar autonoom tot stilstand kan brengen. "Deze technologie moet de bestuurder helpen om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen bij snelheden tot 20 km/h", zegt veiligheidsexpert Thomas Broberg. 'Bij hogere snelheden kunnen we de impactkracht met 75 procent verminderen."

Onder de motorkap van de concept-car schuilt een 1.6-benzinemotor met GTDi-technologie (Gasoline Turbocharged Direct Injection). Deze rechtstreeks ingespoten en drukgevoede viercilinder ontwikkelt een stevige 180 pk, maar weet zijn verbruik en CO2-uitstoot te beperken tot respectievelijk 5 l/100 km en 119 g/km. Deze gunstige energetische balans wordt mede bewerkstelligd door een gestratifieerde verbranding, een start-stopsysteem, een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, een economische rijmodus, een elektrische stuurbekrachtiging, lichte koetswerkmaterialen, een radiatorrooster met actieve lamellen en andere stroomlijnbevorderende elementen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten