Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volvo S60 Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-10-2008

Op het salon van Detroit, in januari 2009, pakt Volvo uit met een conceptversie van de volgende S60. Dé eyecatcher wordt de zwevende middenconsole van kristal.

De Volvo S60 Concept die begin volgend jaar op de NAIAS in Detroit in de spotlights wordt gezet, is de eerste concept-car die volledig intern is ontworpen en gebouwd door de Zweedse constructeur. De leiding van het project was in handen van designdirecteur Steve Mattin, die eerder ook al verantwoordelijk was voor de nieuwe Volvo-looks van de XC60. Dankzij een optimaal gebruik van digitale designtechnologie kon de ontwikkelingstijd tot een tiental maanden worden beperkt: van de eerste concrete brainstormingsessies in februari tot de finishing touch eind november. Dan moet de concept-car helemaal klaar zijn, want begin december zijn de eerste fotosessies gepland.

Over de koetswerklijnen van de nieuwe S60 kunnen we u nog niets vertellen, maar we kregen al wel beelden binnen van de schitterende middenconsole van de concept-car. Schitterend, want het zwevende element is helemaal handmatig gemaakt van kristal. Dit materiaal, dat in Zweden bijzonder waardevol wordt geacht, creëert door zijn heldere transparantie een uitgesproken indruk van lichtheid. Dat is natuurlijk maar een indruk, want het spreekt vanzelf dat dit sterke staaltje ambachtskunst, gerealiseerd door de wereldbefaamde Zweedse glasfabrikant Orrefors, behoorlijk wat gewicht in de schaal gooit. ?Deze middenconsole zal zeker niet de productie halen, maar opent wel perspectieven om in de toekomst op een kleinere schaal kristal te gebruiken?, zegt designbaas Steve Mattin. ?Kijken hoe het publiek reageert.?

Hoewel het gebruikte materiaal een ongebreidelde artistieke vrijheid uitstraalt, werd voor het functionele aspect veel aandacht besteed aan ergonomie en veiligheid. Zo werd het geïntegreerde navigatiescherm precies op dezelfde hoogte geplaatst als het instrumentenpaneel, zodat een horizontale oogbeweging volstaat om van de ene informatiebron naar de andere over te schakelen. De console is vooraan georiënteerd naar de bestuurder en loopt in één vloeiende golfbeweging door tot tussen de twee achterste zitplaatsen. In tegenstelling tot de productieversie, die we mogen verwachten in 2010, is de concept-car dus een strikte vierzitter, waarmee de ontwerpers het coupéaspect van de nieuwkomer in de verf willen zetten. Wie weet wordt de nieuwe S60 wel een echte vierdeurscoupé?

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten