Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Audi stuurt plannen bij: A7 wordt toch A6 en RS 6 wordt PHEV in plaats van EV

Geschreven door Klaas Janssens op 07-02-2025

Even paniek bij Audi, want bestaande plannen worden plots omgegooid. De nieuwe A6 zal toch gewoon A6 gaan heten, dus ook als het geen EV is. En de elektrische RS 6 die op de planning stond, gaat dan toch voor een plug-inhybride V8.

Samenvatting 2025 Audi A6/A7

  • Audi stuurt nomenclatuur bij: A7 blijft toch A6
  • A6 e-Tron op PPE-basis én klassieke A6 op PPC-architectuur
  • Nieuwe RS 6 Avant grijpt naar plug-inhybride V8 van de Urus SE

De marketingafdeling had het warme water opnieuw uitgevonden: de elektrische e-Tron-modellen zouden voortaan een even typebenaming krijgen, die met een klassieke verbrandingsmotor een oneven. Dus werd de opvolger van de A4 een A5. En zou de nieuwe A6 een A7 worden. Maar daar komt Ingolstadt nu op terug. De elektrische Audi A6 e-Tron krijgt binnenkort het gezelschap van de A6 TFSI en de A6 TDI, aangedreven door respectievelijk een benzine- en een dieselmotor.

Audi RS 6 Avant GT

En zo komen we uit bij een situatie die we reeds kennen, want momenteel telt het Audi-gamma twee verschillende SUV-modellen met een Q8-badge: een elektrische en eentje met al dan niet hybride verbrandingsmotoren. De Audi A5 zal wel gewoon A5 blijven heten, daar is het onheil reeds geschied...

Nieuwe RS 6 met Urus-power

Met de geweldige GT-versie nam Audi afscheid van de RS 6 Avant. Diens opvolger zou een elektrische aandrijflijn krijgen, naar het voorbeeld van de 925 pk sterke Performance-versie van de vorig jaar vernieuwde e-Tron GT. Maar ook die plannen werden gewijzigd. Er was even sprake van een nieuwe RS 7 Avant (dat was nog voor de Duitse constructeur besloten had om de A7 toch A6 te gaan noemen) met plug-inhybride V6, maar om de nieuwe BMW M5 Touring van repliek te dienen, was er toch een V8 nodig.

Lamborghini Urus SE

Daarom zou de nieuwe Audi RS 6 Avant (en dus niet langer RS 7, kan je nog volgen?) de geëlektrificeerde V8 van de Lamborghini Urus SE adopteren. In de Italiaanse SUV ontwikkelt deze plug-inhybride aandrijflijn een piekvermogen van 800 pk voor een maximumkoppel van 950 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 25,9 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van een 60 kilometer.

De nieuwe A6 met verbrandingsmotoren wordt in maart 2025 officieel voorgesteld. Op de nieuwe RS 6 Avant moeten we nog net iets langer wachten.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten