Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Gordon Murray Automotive plant circuitversie van de T.50

Verwachte lancering : 01-02-2023

Geschreven door Klaas Janssens op 04-09-2020

De T.50 van Gordon Murray Automotive krijgt een nog lichtere, nog krachtigere en nog snellere circuitvariant.

Gordon Murray Automotive T.50s Track Car

Begin 2023 komt Gordon Murray Automotive met de T.50s, een nog extremere circuitversie van de supersportwagen die ze vorige maand presenteerden. Is de T50 de spirituele opvolger van de legendarische McLaren F1, dan zie je deze s-variant het best als de F1 GTR. Omdat de GMA geen homologatie voor de openbare weg ambieert, kon Gordon Murray Automotive de lat nog wat hoger leggen. De productie wordt beperkt tot 25 exemplaren, die 3,5 miljoen euro per stuk zouden kosten.

Lichter

Met 986 kilogram is de GMA T.50 sowieso een pluimgewicht. De T.50S verliest nog eens 94 kilogram en zet slechts 892 kilogram op de weegschaal. Murray verwijdert de airco, het infotainment en de geluiddemping. Ook de tellerpartij verdwijnt; de s-versie bundelt alle informatie op zijn F1-achtige stuurtje. De centrale bestuurderspost krijgt een kuipje uit koolstofvezel, inclusief zespuntsharnas. De T.50s is geen driezitter meer, een van de passagierszetels wordt immers geschrapt. Tot slot noteren we gesmede wielen uit magnesium.

Krachtiger

De GMA T.50s wordt aangedreven door de atmosferische V12-krachtbron van Cosworth. Maar het 4 liter-blok krijgt wel aangepaste cilinderkoppen, een hogere compressieverhouding en een nieuwe uitlaatlijn, waardoor het vermogen door de grens van de 700 pk breekt. De manuele versnellingsbak wordt geruild voor een gerobotiseerde zesbak met op circuitgebruik gerichte verhoudingen.

Meer downforce

De met 40 mm verlaagde T.50s combineert een nieuwe frontsplitter met een aangepaste achtervleugel (met een breedte van 1.758 mm) en een zogeheten haaievin, terwijl Murray ook de vlakke onderzijde en de verstelbare diffusors optimaliseert. Die aerodynamische veranderingen zorgen ervoor dat de neerwaartse druk toeneemt naar 1.500 kilogram en dat remkrachten tot 3G tot de mogelijkheden behoren. In tegenstelling tot de wegversie rijdt de s-variant altijd in de High Downforce-modus, waarbij de diffusorkanalen volledig open zijn en de ventilator permanent op 7000 opm draait.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten