Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Gordon Murray T.50: waardige opvolger voor de McLaren F1

Geschreven door Sébastien Vanhouche op 05-08-2020

De T.50 is de rechtstreekse afstammeling van de McLaren F1, want ze zijn allebei bedacht door Gordon Murray. Hij neemt trouwens de hoofdkenmerken van zijn voorvader over: een atmosferische V12, een manuele versnellingsbak en een centrale rijpositie.

Wie Gordon Murray niet kent: hij is de geestelijke vader van de McLaren F1, een van de meest verbluffende auto’s van de voorbije 30 jaar. De T.50 is zijn jongste creatie en een waardige opvolger van de F1, die van 1993 tot 1998 op de markt was. Hij neemt er trouwens bijna alle belangrijke eigenschappen van over: een atmosferische V12, een manuele versnellingsbak en een centrale rijpositie. Zelfs de lijnen van het model zijn nagenoeg identiek. Om deze T.50 te creëren nam Murray bijna elk element van zijn vorige geesteskind over en verbeterde hij het.

Atmosferische V12

Laat ons met het belangrijkste beginnen: de atmosferische V12. Die is ‘slechts’ vier liter groot, wat weinig mag lijken in het licht van de wapenwedloop waar constructeurs de jongste jaren in betrokken zijn geraakt. Maar hij ontwikkelt liefst 659 pk of 164 pk per liter, wat meer is dan de V12 van de toekomstige Aston Martin Valkyrie, en hij gaat helemaal door tot 12.100 o/m. Gordon Murray heeft het blok ontwikkeld om heel agressief aan het gas te hangen, drie keer heviger dan de McLaren F1 om precies te zijn. In vrijloop kan deze motor van 0 o/m naar de rode lijn schieten in slechts 0,3 seconden.

Hybride?

De motor wordt gecombineerd met een batterij van 48V. Dat maakt er echter geen hybride van, want de auto is bedacht om zo puur mogelijke sensaties te bieden. De motor drijft dus enkel de achterwielen aan terwijl de batterij wordt ingezet om het complexe systeem met de ventilator achterop het koetswerk en de klimaatregeling te voeden. Die laatste is volgens Murray veel beter dan in de F1. Kers op de taart is een manuele zesversnellingsbak die Murray zelf heeft ontwikkeld.

Jacht op de kilo’s

De motor weegt slechts 178 kilo, een record, en de versnellingsbak 80,5 kilo, ook een record. In zijn geheel is de auto 987 kilo zwaar. Elk element van deze supercar is ontwikkeld om zo licht mogelijk te zijn: de centrale stoel weegt slechts 7 kilo, de twee passagiersstoelen zijn nog eens 3 kilo lichter en zelfs de pedalen zijn herbekeken in vergelijking met die van de F1 zodat ze 300 gram minder wegen.

Stroomlijn

Achteraan is de T.50 uitgerust met een ventilator waar je niet naast kan kijken. Net zoals de BT46B, een F1-wagen uit de jaren ’70, werkt die als een gigantische stofzuiger. Hij zuigt de lucht onder de auto weg om hem tegen de grond te doen kleven. Daardoor is geen enorme spoiler meer nodig. Hij stuwt ook lucht achter de auto, waardoor die virtueel langer wordt en dus de topsnelheid verhoogt.

2,36 miljoen pond

De Britse ingenieur geeft nog geen prestatiecijfers prijs: geen neerwaartse druk, 0 naar 100 km/u of topsnelheid. De T.50 is in de eerste plaats bedacht rond de bestuurder en de sensaties die hij of zij beleeft. Twee getallen mogen we wel weten: de prijs van 2,36 miljoen pond voor belastingen (dus bijna 2,6 miljoen euro) en de tot 100 exemplaren beperkte productiereeks, waarvan de meerderheid al verkocht is. Hier op de redactie zijn we dolenthousiast over de ingenieurskunsten van Murray, voor wie we graag een applausje reserveren.

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten