Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Het brandstofverbruik van je wagen ligt 20% boven de WLTP-norm

Geschreven door Thibault Jacques op 05-04-2024

We vermoedden het al, maar het gemiddelde brandstofverbruik van ons (Europees) wagenpark ligt veel hoger dan wat de WLTP-normen doen uitschijnen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Europese Commissie heeft uitgevoerd op 600.000 auto's in 2021.

Sinds hun invoering in 2018 zijn de WLTP-normen het onderwerp van controverse. De WLTP-normen, die bedoeld waren om de systematische onderschatting van de NEDC-waarden (New European Driving Cycle) op te vangen en te corrigeren, hebben het probleem duidelijk niet opgelost. De werkelijke verbruikscijfers blijven nog steeds veel hoger liggen dan wat de laboprotocollen ons voorhouden.

Tijdens het onderzoek dat de Europese Commissie liet uitvoeren, waarbij gegevens werden verzameld via de OBD-aansluiting (On Board Diagnostics), werden op dat totaal van 600.000 voertuigen tot nu slechts 10,6% van de auto's en 1% van de bestelwagens geanalyseerd. 

Toch volstaat die steekproef om te wijzen op de problematische betrouwbaarheid van de WLTP-normen. Gemiddeld lagen de theoretische waardes 20% lager dan het werkelijke brandstofverbruik van de geteste voertuigen. Benzineauto's zouden 23,7% meer brandstof verbruiken dan wat de WLTP dicteert, dieselauto's 18,1%. 

De grootste veeg uit de pan kwam er evenwel voor plug-in hybrides. Omdat die weinig worden gebruikt zoals het hoort, ligt de uitstoot en het verbruik ervan vaak tot 3,5 keer hoger dan officieel aangekondigd.

De Europese Commissie, die opdracht gaf voor het onderzoek, zegt niet verbaasd te zijn. Laboratoriumtests kunnen de omstandigheden in het echte leven nu eenmaal niet exact nabootsen. Dit geldt zowel voor de route die je neemt als voor de snelheid die je daarbij aanhoudt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten