Het zit erop. Na een carrière van 17 jaar gaat de R35-generatie van de Nissan GT-R dan toch op pensioen. Over diens opvolger wordt intussen decennia gespeculeerd, maar witte rook kregen we nooit te zien. Er was een hele tijd sprake van een elektrische R36, die onderdelen uit de Formule E zou recuperen om tot blitsprestaties te komen. Maar die plannen steken inmiddels in de ijskast.
Dat zegt Ponz Pandikuthira, die naast Vice President van Nissan North America ook de functie van Chief Planning Officier vervult. De afgelopen jaren zou de Japanse constructeur geëxperimenteerd hebben met elektrisch aangedreven prototypes, maar die testen konden de ingenieurs nooit helemaal overtuigen. Met als grootste struikelblok dat een elektrische GT-R niet in staat zou zijn om de volledige Norschleife van de Nürburgring met volle kracht te ronden
Een onverteerbaar perspectief, want geen Godzilla zonder Ringrecord. Daarom grijpt Nissan terug naar een drukgevoede V6, weliswaar gekoppeld aan een elektromodule voor extra kracht. Daarbij kijken de Japanners naar een hybride configuratie die gebruik zou maken van solid-statebatterijen. Hoewel een plug-inhybride oplossing à la BMW M5 eenvoudiger te implementeren zou zijn, vloekt die keuze met een scherpe rondetijd op de Nürburgring (wegens te zwaar en dus te traag).
Samen met Honda?
Die nieuwe Nissan GT-R is nog lang neit klaar, de productie laat nog zeker drie, vier of zelfs vijf jaar op zich wachten. Maar om het ontwikkelingsproces te versnellen, denkt Ponz Pandikuthira openlijk aan een partnerschap met een gelijkgezinde constructeur. En dan kijkt hij zonder blikken of blozen naar Honda. Deelt de volgende GT-R zijn technische basis met de opvolger van de NSX?
Jawel! Ponz Pandikuthira ziet wel degelijk potentieel in een gemeenschappelijk ontwikkeld platform voor zowel de R36 als een nieuwe NSX. Geen eenvoudige oefening, want de GT-R zweert bij een architectuur met de krachtbron tussen de voorwielen, terwijl Honda een configuratie met midscheeps gemonteerde motor verkiest. Maar vormt helemaal geen probleem, aldus Pandikuthira. Honda wil immers een volledig elektrische NSX.
Het is essentieel dat beide modellen hun eigenheid behouden. Er mag geen sprake zijn van twee nagenoeg identieke modellen met een ander koetswerk, zoals dat bijvoorbeeld het geval is bij de BMW Z4 Roadster en de Toyota GR Supra. Het moeten volledig verschillende supersportwagens met een eigen persoonlijkheid worden, die toevallig hun fundamenten delen. De toekomst zal uitwijzen of dat ook mogelijk is. Want de grens tussen een gek idee en complete nonsens is dun...
Source : The Drive

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!