In 2021 presenteerde Porsche de Mission R, een conceptstudie waarmee de Duitse constructeur de weg naar een volledig elektrisch aangedreven 718-generatie plaveide. Maar de gemiddelde sportwagenkoper had geen boodschap aan een elektrische Boxster of Cayman, waardoor de marktintroductie op de lange baan geschoven werd. En daar was tijd voor, want de productie van de huidige generatie loopt pas nu op zijn laatste benen.

Maar dit verhaal krijgt alsnog een twist, want Porsche heeft aangekondigd dat die elektrische 718 toch verbrandingsmotoren zal krijgen. Opvallend: die verbrandingsmotoren komen niet in de basisvarianten te liggen, maar blijven voorbehouden voor de topversies van de compacte sportwagen - de Boxster Spyder en de Cayman GT3 RS?
Vertraging
Wat de impact van die strategische correctie heeft op de ontwikkeling van de nieuwe 718 blijft onduidelijk. Wil dat dan zeggen dat Porsche het nieuwe EV-platform alsnog moet aanpassen, zodat er een boxermotor in de achtersteven past? Of gebruiken ze voor die ICE-modelversies een opgewaardeerde versie van het bestaande platform? Wordt vervolgd!

Eerder liet Porsche reeds weten dat ze aan een nieuwe instap-SUV met verbrandingsmotor werken, die naast de elektrische Macan komt te staan. En aan een nieuwe top-SUV met verbrandingsmotor, die zich boven die nieuwe, voortaan ook volledig elektrische Cayenne zou positioneren. Of hoe de geplande EV-transitie niet helemaal volgens plan bijkt te verlopen.