Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Met elektrische Favorit-reïncarnatie waagt ook Skoda zich aan retromodernisme

Geschreven door Klaas Janssens op 02-06-2025

De retromoderne manier waarop Renault zijn elektrische modellen verpakt, inspireert nu ook Skoda. De Tsjechische VW-dochter komt met een hedendaagse EV-versie van de uit 1987 stammende, door designhuis Bertone getekende Favorit.

Preview Skoda Favorit Concept

  • Originele Skoda Favorit stamt uit 1987
  • Was ontworpen door Bertone
  • Krijgt hedendaagse interpretatie...
  • ... met een elektrische aandrijving
  • Maar vooralsnog geen productieplannen

Om de algemene weerstand tegenover elektrische auto's te breken, kiest Renault ervoor om historische modellen in een modern kleedje te steken. Een keuze die ons zowel de R4 als de R5 E-Tech gaf. En binnenkort komt een nieuwerwetse Twingo de Franse EV-troepenmacht verder versterken. En die strategie is de concurrentie niet ontgaan.

Preview: Skoda Favorit Electric (2O25) - de R4 en R5 achterna?

Zo legt Skoda momenteel de laatste hand aan een nieuwe Favorit die het ontwerp van het alweer uit 1987 stammende oermodel combineert met een elektrisch aandrijfgeheel. Nu is er wel een klein, maar niet onbelangrijk verschil met de retromoderne EV-modellen van Renault: de nochtans door designhuis Bertone ontworpen Skoda Favorit kan je bezwaarlijk een iconisch model noemen.

Productieplannen?

Met de Skoda Favorit probeerde de toen nog Tsjechoslowaakse constructeur zich op de kaart te zetten. Daarbij werd niet alleen naar Oost-Europa gekeken, waar de voorwielaangedreven hatchback (de break ging als Forman door het leven)  bijzonder populair was omwille van zijn hoge value-for-money, maar ook naar West-Europa. Het IJzeren Gordijn stond immers op vallen.

Preview: Skoda Favorit Electric (2O25) - de R4 en R5 achterna?

Er was zelfs een relatief succesvolle rallyversie die het model wat extra sex-appeal zou bezorgen in onze contreien. De Favorit bleef in productie tot 1995 en werd opgevolgd door de Felicia. En dat zou het laatste Skoda-model voor de overname door de Volkswagen-groep blijken. Met deze designstudie willen ze vooral tonen hoe trots ze zijn op dat verleden, want productieplannen zijn er hoegenaamd niet.

Vroeger was alles beter. Maar of die redenering ook opgaat voor de Skoda Favorit, durven we een beetje betwijfelen. Al is het wel mooi dat de Tsjechische constructeur zijn pre-VW-geschiedenis met gepaste trots in de verf blijft zetten. 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten