Preview Skoda Favorit Concept
- Originele Skoda Favorit stamt uit 1987
- Was ontworpen door Bertone
- Krijgt hedendaagse interpretatie...
- ... met een elektrische aandrijving
- Maar vooralsnog geen productieplannen
Om de algemene weerstand tegenover elektrische auto's te breken, kiest Renault ervoor om historische modellen in een modern kleedje te steken. Een keuze die ons zowel de R4 als de R5 E-Tech gaf. En binnenkort komt een nieuwerwetse Twingo de Franse EV-troepenmacht verder versterken. En die strategie is de concurrentie niet ontgaan.
Zo legt Skoda momenteel de laatste hand aan een nieuwe Favorit die het ontwerp van het alweer uit 1987 stammende oermodel combineert met een elektrisch aandrijfgeheel. Nu is er wel een klein, maar niet onbelangrijk verschil met de retromoderne EV-modellen van Renault: de nochtans door designhuis Bertone ontworpen Skoda Favorit kan je bezwaarlijk een iconisch model noemen.
Productieplannen?
Met de Skoda Favorit probeerde de toen nog Tsjechoslowaakse constructeur zich op de kaart te zetten. Daarbij werd niet alleen naar Oost-Europa gekeken, waar de voorwielaangedreven hatchback (de break ging als Forman door het leven) bijzonder populair was omwille van zijn hoge value-for-money, maar ook naar West-Europa. Het IJzeren Gordijn stond immers op vallen.
Er was zelfs een relatief succesvolle rallyversie die het model wat extra sex-appeal zou bezorgen in onze contreien. De Favorit bleef in productie tot 1995 en werd opgevolgd door de Felicia. En dat zou het laatste Skoda-model voor de overname door de Volkswagen-groep blijken. Met deze designstudie willen ze vooral tonen hoe trots ze zijn op dat verleden, want productieplannen zijn er hoegenaamd niet.
Vroeger was alles beter. Maar of die redenering ook opgaat voor de Skoda Favorit, durven we een beetje betwijfelen. Al is het wel mooi dat de Tsjechische constructeur zijn pre-VW-geschiedenis met gepaste trots in de verf blijft zetten.
